موقع الدي في دي العربي

الموقع الأكثر تطوراً في مجال الترفيه والتسلية وهو أحد مواقع شبكة منتديات مكتوب، تابع أحدث أخبار الأدب والفن الأفلام والمسلسلات، الرياضة، البرامج والألعاب، الفضائيات والاتصالات، العلوم واللغات، شاركنا آرائك مع محبي الفن والثقافة ، انضم الآن



+ الرد على الموضوع
صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 15 من 26
Like Tree0Likes

الموضوع: راوتر جيد

  1. #1
    الصورة الرمزية H1H
    تاريخ التسجيل
    Sep 2005
    المشاركات
    128

    راوتر جيد

    السلام عليكم
    اريد شراء راوتر جيد عادي مش وايرليس لاستخدامي الشخصي انا فقط دون اي شبكة

    مع العلم ان استخدامي تقيل يعني ممكن اسيب الراوتر شغال لاسبوع او اكتر من غير ما افصله وسمعت ان ال
    TP LINK بيسخن و بيتقل بعد خمس ساعات شغل مثلا ولازم تريحه بعدها و ال D LINK & SPEED TOUCH في منهم مضروب كتير في السوق المصرية و مستحيل تفرقه عن الحقيقي من شكله طبعا ، مع العلم ان المبلغ المتوفر معي من 250 : 300
    واذا كان ممكن المكان المتوفر فيه الراوتر في اسكندرية
    و للاسف فانا مازلت محتار بالنسبة لنوع الكارت و الشركة اللي ادخل منها الخدمة ، و هل لو الراوتر في فتحة usp حاستغنى عن الكارت ؟
    فارجو الافادة مع العلم ان الفائدة ستعود على كل من يستخدم راوتر لاستخدامه الشخصي فقط لان معظم الكلام في المنتدى على اصحاب الشبكات

    و جزيل الشكر لكل مشارك


  2. #2
    تاريخ التسجيل
    Feb 2008
    المشاركات
    374
    نصيحتى ليك لو هتجيب للاستخدام الشخصى فقط هات مودم دى اس ال اللى بيشتغل على اليو اس بى وريح بالك من مشاكل تهنيج الراوتر او ضعف التيار الكهربائى خصوصا ان المودم بيشتغل مع جهاز الكمبيوتر يعنى بيفتح لما تفتحه ويقفل لما تقفله ، واحسن الانواع فى رايى الاسبيدتاتش 330 ، الدى لينك 210 ، الدلينك 200 وفيه نوع رائع اسمه اباتشى لو ليك حد برة مصر يجيبهولك لانه مش موجود فى مصر

  3. #3
    الصورة الرمزية حبيب 2005
    تاريخ التسجيل
    Dec 2005
    المشاركات
    2,535
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة H1H مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم
    اريد شراء راوتر جيد عادي مش وايرليس لاستخدامي الشخصي انا فقط دون اي شبكة

    مع العلم ان استخدامي تقيل يعني ممكن اسيب الراوتر شغال لاسبوع او اكتر من غير ما افصله وسمعت ان ال
    TP LINK بيسخن و بيتقل بعد خمس ساعات شغل مثلا ولازم تريحه بعدها و ال D LINK & SPEED TOUCH في منهم مضروب كتير في السوق المصرية و مستحيل تفرقه عن الحقيقي من شكله طبعا ، مع العلم ان المبلغ المتوفر معي من 250 : 300
    واذا كان ممكن المكان المتوفر فيه الراوتر في اسكندرية
    و للاسف فانا مازلت محتار بالنسبة لنوع الكارت و الشركة اللي ادخل منها الخدمة ، و هل لو الراوتر في فتحة usp حاستغنى عن الكارت ؟
    فارجو الافادة مع العلم ان الفائدة ستعود على كل من يستخدم راوتر لاستخدامه الشخصي فقط لان معظم الكلام في المنتدى على اصحاب الشبكات

    و جزيل الشكر لكل مشارك
    بالنسبه لل tp-link ناس كتيره شغاله بيه من غير المشكله اللي انت ذكرتها خالص .
    اما بالنسبه لل speedtouch ,d-link فمفيش منهم مضروب في السوق علي حد علمي خصوصا ال speedtouch .
    ولو عايز روتر كويس يبقي عليك بال speed touch لان الشركه الخاصه بيه مدعماه بشكل كويس وكل فتره بينزل سوفتوير ليه يصلح المشاكل اللي ممكن تكون ظهرت في الاصدارات القديمه وتضيف خصائص جديده فيه .



    [SIZE="5"][COLOR="RoyalBlue"][/COLOR][/SIZE]



    [SIZE="5"][COLOR="Blue"]
    شرح تحديث السوفتوير لروترات speedtouch
    [/COLOR][/SIZE]


    [SIZE="4"][COLOR="Black"]
    The greatest gift you can give someone is your time because when you are giving someone your time, you are giving them a portion of your life that you will never get back.
    [/COLOR][/SIZE]
    [SIZE="4"][COLOR="Red"]تنبيه هام : لن يتم الرد علي اي استفسارات عن طريق الرسائل الخاصه حرصا علي استفادة الجميع .
    [/COLOR][/SIZE]

  4. #4
    الصورة الرمزية H1H
    تاريخ التسجيل
    Sep 2005
    المشاركات
    128
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة number0 مشاهدة المشاركة
    نصيحتى ليك لو هتجيب للاستخدام الشخصى فقط هات مودم دى اس ال اللى بيشتغل على اليو اس بى وريح بالك من مشاكل تهنيج الراوتر او ضعف التيار الكهربائى خصوصا ان المودم بيشتغل مع جهاز الكمبيوتر يعنى بيفتح لما تفتحه ويقفل لما تقفله ، واحسن الانواع فى رايى الاسبيدتاتش 330 ، الدى لينك 210 ، الدلينك 200 وفيه نوع رائع اسمه اباتشى لو ليك حد برة مصر يجيبهولك لانه مش موجود فى مصر
    شكرا جزيلا على الاهتمام
    و رجاء الافادة بالنسبة للشركة و لسعر الراوتر و المكان اللي اشتريه منه في اسكندرية اما بالنسبة لل دي اس ال مودم فمش حينفع معايا لان ممكن في المستقبل حد يدخل معايا في الشبكة
    وشكرا

  5. #5
    الصورة الرمزية H1H
    تاريخ التسجيل
    Sep 2005
    المشاركات
    128
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حبيب 2005 مشاهدة المشاركة

    بالنسبه لل tp-link ناس كتيره شغاله بيه من غير المشكله اللي انت ذكرتها خالص .
    اما بالنسبه لل speedtouch ,d-link فمفيش منهم مضروب في السوق علي حد علمي خصوصا ال speedtouch .
    ولو عايز روتر كويس يبقي عليك بال speed touch لان الشركه الخاصه بيه مدعماه بشكل كويس وكل فتره بينزل سوفتوير ليه يصلح المشاكل اللي ممكن تكون ظهرت في الاصدارات القديمه وتضيف خصائص جديده فيه .
    شكرا جزيلا اخ حبيب
    وياريت تقولي على شركة كويسة اشترك معاها ، هو انا اشتركت مع لينك بس ممكن اسحب الاشتراك
    و بالنسبة لل SPEED TOUCH فانا سمعت ان فيه منه اصدارات في السوق معلهاش اسم الدولة المصنع فيها يعنى ملهاش هوية و ده معظم الموجود على فكرة
    و لو اجيب TP LINK فايه الاصدار اللي اجيبه و هل حيفي معايا بالغرض و سعره كام و منين اشتريه في اسكندريه

    و معلش تاعبينك ،،،

  6. #6
    الصورة الرمزية H1H
    تاريخ التسجيل
    Sep 2005
    المشاركات
    128
    الرجاء الرد يا جماعة انا فعلا محتاج اي معلومة ، مش معقول 26 مشاهدة و مفيش غير مشاركتين و المشاركتين التانيين انا اللي كاتبهم

  7. #7
    الصورة الرمزية H1H
    تاريخ التسجيل
    Sep 2005
    المشاركات
    128
    ايه يا جماعة راحت فين الردود ، انا فعلا واقع في ورطة و مش عارف اشتري ايه

    و يا حبيب باشا بالنسبة للراوتر ال tp link فانا كنت ظالمه في ناس فعلا قالتلي انه كويس لكن هل ممكن يستحمل ايام شغل متواصله و ايه الموديل اللي اجيبه

  8. #8
    الصورة الرمزية kala
    تاريخ التسجيل
    Mar 2005
    المشاركات
    10,675

  9. #9
    تاريخ التسجيل
    Apr 2007
    المشاركات
    188
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة kala مشاهدة المشاركة
    لينك سيس بس غالى شويتين
    مع احترامى لرأى الاخ kala ابعد عن اللينك سيس او على الاقل ابعد عن موديل اسمه adsl2mue اتنين بورت لان+يو اس بى لانه فعلا كل العيوب فيه بطىء وبيسخن وان كانت السخون ما تظهرش الا لما تفكه لان البودى الخارجى بتاعه كبير ويحسسك ان جواه بوردة محترمة بس لما تفكه وتطلع البوردة برة هتلاقيها نار خصوصا الاى سى الرئيسية ، وطبعا كل ده ممكن نقول برده مش مشكلة يكفى انه لينك سيس ، المفاجأة بقى انه بعد حوالى عشرين يوم ورغم انى جايبه استعمال شخصى يعنى مش مشغله شبكة ولا حاجة الا انه فجأة ابتدى يدى ليمتد كونكشن والمثلث الاصفر الظريف بتاع الكونكشن اللى باعتبره احدى علامات موت الراوتر وبالتالى ما تقدرش تخش على صفحة الراوتر 192.168.1.1 ، واللى يفرس فعلا ان الراوتر بيستقبل الاشارة ولمبة الدى اس ال بتثبت ، بس طبعا يفيد بايه اذا كان الكونكشن بين الراوتر والجهاز مقطوع علشان كدة ابعد عن اللينك سيس او على الاقل الموديل اللى بقولك عليه .

  10. #10
    الصورة الرمزية kala
    تاريخ التسجيل
    Mar 2005
    المشاركات
    10,675
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة magdyyyy مشاهدة المشاركة
    مع احترامى لرأى الاخ kala ابعد عن اللينك سيس او على الاقل ابعد عن موديل اسمه adsl2mue اتنين بورت لان+يو اس بى لانه فعلا كل العيوب فيه بطىء وبيسخن وان كانت السخون ما تظهرش الا لما تفكه لان البودى الخارجى بتاعه كبير ويحسسك ان جواه بوردة محترمة بس لما تفكه وتطلع البوردة برة هتلاقيها نار خصوصا الاى سى الرئيسية ، وطبعا كل ده ممكن نقول برده مش مشكلة يكفى انه لينك سيس ، المفاجأة بقى انه بعد حوالى عشرين يوم ورغم انى جايبه استعمال شخصى يعنى مش مشغله شبكة ولا حاجة الا انه فجأة ابتدى يدى ليمتد كونكشن والمثلث الاصفر الظريف بتاع الكونكشن اللى باعتبره احدى علامات موت الراوتر وبالتالى ما تقدرش تخش على صفحة الراوتر 192.168.1.1 ، واللى يفرس فعلا ان الراوتر بيستقبل الاشارة ولمبة الدى اس ال بتثبت ، بس طبعا يفيد بايه اذا كان الكونكشن بين الراوتر والجهاز مقطوع علشان كدة ابعد عن اللينك سيس او على الاقل الموديل اللى بقولك عليه .

    اللينك سيس معروف و لا احد يستطيع ان يزايد عليه
    اكيد دى مشكله شخصيه
    و لا استبعد حدوثها مع اناس اخرين بشرط ان يدخلوا ويحكوا تجربتهم

  11. #11
    الصورة الرمزية H1H
    تاريخ التسجيل
    Sep 2005
    المشاركات
    128
    يا جماعة انا عايز راوتر في حدود من 250 : 300 جنيه مش اكتر يعني اللينك سيس ماينفعنيش

    و شكرا للاهتمام

  12. #12
    تاريخ التسجيل
    Apr 2007
    المشاركات
    188
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة H1H مشاهدة المشاركة
    يا جماعة انا عايز راوتر في حدود من 250 : 300 جنيه مش اكتر يعني اللينك سيس ماينفعنيش

    و شكرا للاهتمام
    لو حدودك المالية كدة يبقى يا اما netgear او اى راوتر قائم على الشيبسيت الرئيسى conexant يعنى اى راوتر من اى ماركة يكون النظام بتاعه من نوع كونكسنت ، يا اما تخليك فى الموديل الشعبى الدى لينك رغم كل اللى بينتقدوه بس الغريب ان فيه برضه ناس بتشكر فيه ومقومة بيه شبكات مش استعمال شخصى بس ، يا اما وده الحل اللى بافضله ليك طالما انت بتفضل الراوترات انك تدور على نوع نادر شوية ومش هتلاقيه بسهولة هو الاسبيدتاتش ال 510 الفرنساوى او الكندى مستعمل وتاخده على التجربة قبل ما تشيله لانه فعلا وعلى راى احد الاعضاء هنا راوتر عملاق وقاهر الشبكات فعلا

  13. #13
    الصورة الرمزية gkababa
    تاريخ التسجيل
    Feb 2004
    المشاركات
    1,943
    انا عندى سبيد تاتش 510 و مش مكتوب علية بلد الصناعة و شغال زى الفل و كنت جايبة من سنة ب 400 ج من تى اى داتا بس على ما اسمع انة دلوقتى قى حددو ال 300 ج
    وابعد عن الدى لينك لانى مجربة مرتين لانة لما النت بيفصل لازم تطفى الروتر و تشغلة من تانى
    لا لسياسة الاستخدام العادل


    معا للقضاء على سياسة الاستخدام العادل
    لاول مرة : تشغيل خطين انترنت بدون دمج او توزيع احمال للمايكروتك 2.9.27
    https://dvd4arab.maktoob.com/f1045/2730762.html

  14. #14
    الصورة الرمزية حسام ماتريكس
    تاريخ التسجيل
    Jun 2008
    المشاركات
    4,075
    بسم الله الرحمن الرحيم
    طبعا مع احترامى لكل الاراء لكن المثل بيقول اسال مجرب
    انا عندى شبكة بقالها سنتين و جربت جميع انواع الروترات
    بعد التجربة الاسبيد تتش لا يمكن تركيبه فى الصيف فى اى مكان الكهرباء فيه مش تمام
    التبى لينك و الدلنك مش حمل شبكات خالص دول بتوع استخدام شخصى و لازم تطفيهم كل يوم علشان السخونة
    النت جير و اللنك سيسس ممتازين بس انا انصحك برواتر اسمه Billion اى نوع منه مش حتفرق علشان ده شركة محترمة جدا و صناعته تايوانى و ليس له تقليد و ده شغال حمار شغل و ليس به عيوب تقريبا ان شاء الله
    التعديل الأخير تم بواسطة حسام ماتريكس; 18-07-2008، الساعة 04:46 PM

    أبو يارا

    يارب أرزقنى الصالح .. و أبعد عنى كل ما لا يرضيك

    رب لاتذرني فردا وانت خير الوارثين

    اللهم أشفينى و أشفى كل مريض يا أرحم الراحمين










  15. #15
    الصورة الرمزية ahmed13
    تاريخ التسجيل
    Jul 2005
    المشاركات
    1,631
    لو كان للأستخدام الشخصي وعايزه usb هات conexant انا شغال بيه من سنتين وماعملش مشاكل معايا

    Processor : Phenom II X4 965 125w 3.4GHz, 8MB Total Cache, 4000MT/s Bus
    Motherboard : Gigabyte GA-MA770T-UD3P
    VGA : HIS HD 5770 1GB GDDR5
    RAM : crosair Dominator GT 4GB DDR3-2133MHz CAS9
    Hard Disk : Western Digital Green 500GB 32M Cache SATAII
    Case : Cooler master Elite
    Power Supply : OCZ StealthXStream 500W
    Operating System : Windows 7 pro 32 bit

ضوابط المشاركة

  • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
  • لا تستطيع الرد على المواضيع
  • لا تستطيع إرفاق ملفات
  • لا تستطيع تعديل مشاركاتك