موقع الدي في دي العربي

الموقع الأكثر تطوراً في مجال الترفيه والتسلية وهو أحد مواقع شبكة منتديات مكتوب، تابع أحدث أخبار الأدب والفن الأفلام والمسلسلات، الرياضة، البرامج والألعاب، الفضائيات والاتصالات، العلوم واللغات، شاركنا آرائك مع محبي الفن والثقافة ، انضم الآن



+ الرد على الموضوع
صفحة 1 من 4 1 2 3 ... الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 15 من 48
Like Tree0Likes

الموضوع: ياسر عبد الرحمن

  1. #1
    الصورة الرمزية m_eltair_7_7
    تاريخ التسجيل
    Jul 2005
    المشاركات
    327

    ياسر عبد الرحمن

    ده توبيك عن احد اجمل الفنانين في مصر الان
    ياسر عبد الرحمن

    و هنا ممكن تحمل و تستمع لبعض موسيقاه و الحانه و تعرف معلومات عنه
    هنا في هذا التوبيك ستجد فنان حقيقي و جميل

    و احب اشكر الدكتور اشرف رزق الله والاخوة احمد خيري و احمد السيد النجار و غيرهم من عشاق ياسر عبد الرحمن و اللي بذلوا مجهود كبير لتنزيل اعماله علي الانترنت لانها غير متداولة تجاريا لان ياسر بخيل علي سوق الكاسيت و لا يطرح اعماله لا علي كاسيت او سي دي
    اما انك تعرف ياسر عبد الرحمن من قبل وتريد معرفه المزيد

    "او اول مرة تسمع عنه
    اذا ماكنتش مهتم بالموسيقي


    ياسرعبد الرحمن هو امبراطور الموسيقى التصويرية المصرية بلا منازع

    على مدى اكثر من 15 عام مضت

    من اكثر الموسيقين الذين حصلوا على جوائز فى مجال الموسيقى :التصويريه فى مصر

    و فيما يلي نبذة عنه و عن اعماله
    والده الاديب الراحل عبد الرحمن فهمى "كاتب مسلسل السقوط فى بئر سبع"للتذكير

    والذى كان له الفضل الاول فى اكتشاف موهبته الموسيقية وشجعه على دراسه الموسيقى

    بدا دراسه الموسيقى فى سن مبكرة ثم التحق بمعهد الموسيقى العربية بأكاديمية الفنون

    تخصص فى العزف على الة الكمان
    تعلم اله الكمان على ايدى العديد من خبراء الموسيقى الاجانب فى مصر فى ذلك الوقت
    بالاضافة للعديد من اساتذة الموسيقى فى مصر
    حسن شرارة خبير اله الكمانجه الكلاسيكيه
    و الاستاذ احمد الحفناوى
    الاستاذ عبد الفتاح خيرى
    والاستاذ سعد محمد حسن



    حصل على شهادة البكالوريوس فى الموسيقى بتقدير"" امتياز"" عام1983

    وقررت ادارة المعهد تعينه معيدا لالة الكمان



    اولى اعماله كانت عام 1990
    مسلسل الوسيه
    وفيلم المواطن مصرى
    الذى حصل عنها على جائزة مهرجان القاهرة السينمائى الدولى


    ونظرا لانجازاته العديده فى مجال الموسيقى التصويرية
    اختاره مجموعة من اساتذه الجامعة ليكون موضوع بحث خاص بهم
    والذى اوصت اللجنه بأن يكون هذا البحث مرجعا ويتم تدريسه فى الجامعات والمعاهد الموسيقية المتخصصة
    البحث سجل بعنوان

    "فاعليه الة الفيولينه"الكمانجه"فى دراما المسلسلات التليفزيونيه للمؤلف المصرى ياسر عبد الرحمن"


    واليكم "بعض اهم الجوئز اللى حصل عليها الموسيقار ياسر عبد الرحمن خلال مشواره على سبيل المثال


    تم تكريمه عام 2005 من مهرجان الموسيقى العربيه ليصبح اصغر مكرم فى تاريخ المهرجان بأعتباره رمز من رموز الموسيقى فى مصر


    جائزة السينما المصرية من مهرجان القاهرة السينمائى الدولى عام 1990 عن فيلم
    الامبراطور
    جائزة احسن موسيقى تصويرية من مهرجان الاسكندرية السينمائى الدولى العاشرعام 1994 عن فيلم
    يوم حار جدا.
    وفى نفس العام حصل على جائزة احسن موسيقى تصويرية من مهرجان جمعية الفيلم السنوى فى دورته العشرين عن فيلم
    الباشا.
    جائزة احسن موسيقى تصويرية من مهرجان الاسكندرية السينمائى الدولى الحادى عشر عام1995 عن فيلم
    جبر الخواطر
    جائزة احسن موسيقى تصويرية من مهرجان الاذاعة والتليفزيون عام1995 عن فيلم
    الطريق الى ايلات
    جائزة احسن موسقى تصويرية من المهرجان القومى الثانى عشر للسينما المصرية عام1996عن فيلم
    يا دنيا يا غرامى
    تم تكريمه من مهرجان القاهرة السنيمائى الدولى تقديرا لعطائه المتميز فى مجال الموسيقى التصويرية بمناسبة مئوية السينما المصرية
    جائزة احسن موسيقى تصويرية فى اكبر استفتاء جماهيرى لقناة النيل للدراما عامى 2000و2002
    جائزة احسن موسيقى تصويرية من الجمعية المصرية لفن السينما عن فيلم
    ايام السادات عام 2002
    حصل على تميمة الابداع كأحسن مولف موسيقى2003
    جائزه الابداع الذهبيه وشهاده تقدير وجائزه ماليه قدرها ثمانيه جنيهات ذهبيه
    احسن موسيقى تصويريه فى مجموعه الاعمال الدراميه من مهرجان الاذاعه والتليفزيون عن مسلسل
    الليل واخره
    افضل موسيقى تصويريه لعام2004
    وافضل موسيقى تصويريه لعام2005
    فى استفتأت الشرق الاوسط
    واليكم قائمه بأغلب اعمال ياسر عبد الرحمن


    الافلام

    ملاكى اسكندريه
    ايام السادات
    ناصر56
    الطريق الى ايلات
    الامبراطور
    الباشا
    يوم حار جدا
    يادنيا ياغرامى
    عرق البلح
    عفريت النهار
    تفاحه
    نزوه
    بوابه ابليس
    جبر الخواطر
    كشف المستور
    المواطن مصرى





    المسلسلات

    المال والبنون
    الوسيه
    الضوء الشارد
    الرجل الاخر
    الحقيقة والسراب
    اين قلبى
    المرسى والبحار
    الليل واخره
    الفرار من الحب
    المهنه طبيب
    الدم والنار
    السيرة العاشوريه
    السقوط فى بئر سبع
    الحرافيش
    الف ليله وليله
    اللعب فى المضمون
    الوهم
    ايامنا
    ازواج وزوجات
    امانه ياليل
    الوشاح الابيض
    اهل الدنيا
    الاعصار

    حياة الجوهرى
    حلم اخر الليل
    حاره الطبلاوى
    خالتى صفيه والدير
    دمى ودموعى وابتسامتى
    رجل فى زمن العولمة

    ساره
    سوق العصر
    سيف الدوله الحمدانى
    شربات
    شملول
    شكرا يا
    طعم الايام
    طيور الشمس

    عماره الاسرار
    فارس بلا جواد
    قلب الاسد
    كلمات
    كناريا وشركاه
    لعبه الايام
    لما التعلب فات

    يعود الماضى يعود

    ياورد مين يشتريك
    مجال الاغنية

    للموسيقار ياسر عبد الرحمن ما قل ودل فى هذا المجال

    عمر دياب
    زى الملايكه
    رجعت من السفر

    على الحجار

    العديد من الاغانى
    البوم تجيش نعيش
    البوم انا كنت عيدك

    والكثير من المطربيين سواء فى اعمال منفرده او فى اطار اعمال سينمائيه
    كما مع
    منى عبد الغنى
    محمد منير
    محمد العزبى
    هشام نور
    مى فاروق
    نهال نبيل
    عاصم فوزى


    مسرحيات
    سكه السلامه2000
    ياغوله عينك حمرة
    طائر الحب الجميل





    اما فى مجال الحفلات
    ليس لياسر عبد الرحمن سوى حفل على مسرح النيل منذ سنتين تقريبا
    وجارى الاعداد للثانية قريبا

    اما فى مجال الكاسيت
    ياسر عبد الرحمن مقل جدا جدا فى الظهور اعلاميا وليس له سوى البومين" وبلاش تدور عليهم علشان مش هتلاقيهم"
    هم ذكرياتى الذى يضم موسيقى الضوء الشارد والتؤام
    وناصر 56

    هذا بالاضافةالى سى دى عليه مجموعه من الاعمال الوطنيه زى
    ناصر56
    المواطن مصرى
    السقوط فى بثر سبع
    فخ الجواسيس




  2. #2
    الصورة الرمزية m_eltair_7_7
    تاريخ التسجيل
    Jul 2005
    المشاركات
    327
    البوست ده منقول من منتدي متخصص

    هل ياسر عبد الرحمن بالفعل هو الموسيقار الاول فى عالم الموسيقى التصويرية بالتحديدفى مصر

    هل ده مجرد رأى شخصى ولا حقيقة واوضحها انت قولت ان ياسر عبد الرحمن هو الموسيقار رقم واحد فى مجال الموسيقى التصويرية ومفيش حد يقدر لحد هذه اللحظة ديه يتنزع اللقب ده منه
    ليه؟؟

    بما انى قولت افضل او اول وثانى يبقى انا بقارن وعلشان كده هقارن ياسر بكل العظماء اللى اكن لهم عظيم الاحترام والتقدير
    او خلينا نقول نوضح بس وضع ياسر عبد الرحمن

    عمر خيرت

    اذا كان عمر خيرت رجل الموسيقى الاول فى مصر بل فى العالم العربى فياسر عبد الرحمن هو التلميذ الذى تفوق على استاذه بجدارة فى مجال الموسيقى التصويرية واصبح ملك الموسيقى التصويرية الان
    وده مش تقليل من عمر خيرت كلنا عارفين عمر خيرت
    كلنا عارفين ضمير ابلة حكمت وعم احمد واللقاء الثانى
    لكن برده لو قارنا بين ياسر من ناحية الاعمال كعدد اعمال متميزة فهى تفوق عدد عمر خيرت
    "طبعا العدد مش مقياس لكن لما يكون 20 او30 عمل على مستوى فارس بلا جواد يبقى العدد مهم جدا"
    لذلك فياسر يتفوق على عمر خيرت دراميا

    عمار الشريعى
    محدش ممكن ينسى رأفت الهجان وارابيسك ومحمود المصرى , وكتير من الاعمال الجميلة لعمار الشريعى
    لكن لو دورنا على عدد الاعمال اللى بالمستوى ده هنلاقى ان فيه اعمال اكتر بكتير محدش حس بيها وكانت مجرد تحصيل حاصل
    وكلنا لا حظنا ان عمار بقى يعمل اعمال كتير لكن الموسيقى التصويرية اللى جوه المسلسل اصبحت متشابهة جداجدا
    مفيهاش بجد اختلاف او حاجة تلفت نظر الناس خصوصا الفترة الاخيرة بأستثناءات ضئيلة
    هرجع تانى للنقطة ديه

    راجح داوود
    لفنان كبير ويكفيه شرف ان موسيقى احد افلامه"خريف ادم"
    رشحت لاوسكار عالمية ربما ماحصلش نصيب لكن الترشيح فى حد ذاته شرف ووسام على صدره
    لكن هو فين ؟؟

    بالنسبة لعمار وعمر وراجح كده دول جيل الاساتذة
    وده كان مجرد توضيح بس انه لو كان فى عظيم ففى اعظم

    اخيرا

    خالد حماد
    فنان بجد وخلال 5او6 سنين بس اصبح اسمه بجوار ياسر وعمر خيرت
    لكن
    خالد صغير سنا بالاضافة لعدد اعماله حتى اليوم مازال ضئيل جدا مقارنة بجيل الكبار

    افتكر مش محتاج اذكر هشام نزيه"تيتو"
    او تامر كروان او كتير من الموسيقين اللى لهم نفس وضع خالد حماد

    دلوقتى بقى هتكلم عن ياسر عبد الرحمن وانتم احكموا

    اولا:
    اكتر موسيقى تم تكريمه فى مجال الموسيقى التصويرية على الاطلاق
    "اكثر من 30 جائزة كتكريم عن اعماله"
    فقد حصل على العديد من الجوائز الدوليه تعالوا نشوف بعضهم كده

    تم تكريمه من مهرجانات دوليه
    1990
    1994
    1995
    احسن موسيقى تصويرية سينمائية
    1990
    1994
    1995
    1996
    2002
    احسن موسيقى تليفزيونية
    2000
    2002
    2003
    2004
    2005

    رغم وجود كل عظماء الموسيقى فى تلك السنوات

    ملحوظة
    لم اذكر فيما سبق اى تكريم عن مسلسل زى المال والبنون او الوسيه
    او موسيقى فيلم زى ملاكى اسكندريه

    ثانيا
    اول موسيقار تجرى ابحاث حول موسيقاه ودورها فى الدراما التليفزيونية
    وتوصى بأن تدرس موسيقاه فى هذا المجال فى المعاهد والكليات المتخصصة

    ياسر عبد الرحمن ليه الفضل فى اكتشاف العديد من الالات الموسيقيه
    وعلشان اوضح لغير المتخصصين معنى الكلمه
    "بمعنى وجود الات معروفه لدى الجميع اخذها الموسيقار ياسر عبد الرحمن ويجعلها بطل العمل واستخدامها بأسلوب جديد يحسب له

    الاكورديون.... المرسى والبحار
    العفاطه" من عائله الناى..... الليل واخره
    الفيولا.... التؤام
    الكمان"الفيولين"... المال والبنون


    ثالثا
    ضرب عصفورين بحجر "الكم والكيف"
    صاحب اكبر رصيد من الاعمال فى مجال الموسيقى التصويرية
    صاحب اكبر شهرة موسيقية وعلشان اوضح
    انزل الشارع واسال اى حد تتخيله وقوله سمعت
    الضوء الشارد
    الوسيه
    المال والبنون
    ايام السادات
    ناصر 56
    الليلواخره
    فارس بلا جواد

    رابعا
    ياسر عبد الرحمن فى سنه ده وتفوق على ناس كتير اكبر منه ومش بسنة ولا اتنين ده مايقرب من اكتر من عشرين سنه
    يعنى شوفه عمر خيرت وعمارالشريعى سنهم كام دلوقتى
    صحيح عمر خيرت وياسر ابتدوا فى فتره تقريبا واحده او البداية كانت قريبه
    لكن بكده ياسر ابتدى اصغر من اى حد تانى بما يعنى وربنا يدلييه طول العمر لما يوصل لسن عمار الشريعى او عمر خيرت هيكون عمل ايه تانى


    خامسا
    ياسر عبد الرحمن ليه السبق فى حاجات كتير جدا
    استخدام الالات الشعبية ودمجها مع الموسيقى الغربية او الالات الغربية بمعنى اصح بأسلوب فريد
    واكيد كلنا سمعنا الضوء الشارد والفرارمن الحب والليل واخره
    خلق ياسر لاسلوب خاص وجديد لاله الفيولين"الكمانجة فى مسلسل المال والبنون

    ايضا موسيقى ياسر لم تتوقف عند هذا الحد بل استخدم الاسلوب التركى
    فى موسيقى فارس بلا جواد

    ياسر عبد الرحمن اول من استخدم اله الفيوله
    "وهى اله شبيه بالكمان مع اختلافات بسيطه"
    فى العزف الشرقى على الاطلاق وكلنا سمعنا مسلسل التؤام والاصدقاء على سبيل المثال


    سادسا
    يحدث مع ياسر واتحدى انها تكون حصلت مع حد تانى وبالشكل ده
    كتيرمن الاعمال موسيقتها كانت جميله وساعدت وبأكد ساعدت على نجاح العمل لكن

    باعتراف بطل العمل ومخرجه العمل
    فيلم ملاكى اسكندريه
    لاول مره يخرج البطل واكثر من مره ويؤكد انه لولا موسيقى ياسر عبد الرحمن
    لما نجح العمل

    سابعا

    ياسر عبد الرحمن
    اصغر موسيقار فى تاريخ مهرجان عريق زى مهرجان الموسيقى العربيه"19 سنه"
    تم تكريمه وده عن مشواره بأعتباره احد اهم رموز الموسيقى فى مصر
    وتانى هقول شوفه سن ياسر مقارنه بالجيل الاكبر

    ياسر عبد الرحمن هو من اكثر الموسيقيين جرأة وشجاعة
    افلام زى ايام السادت وناصر 56 افلام عالميه والعالم كله شاهدها وافتكر مش سهل ابدا ان اى حد يألف الموسيقى لهذه الافلام وتنجح
    لدرجة
    انه اليوم ارتبطت موسيقى ايام السادات بشخصيه الرئيس السادات
    وكذلك موسيقى ناصر56 بالثورة وعبد الناصر فى كل مناسبه
    وكلنا بنشوف ده بنفسنا سواء فى البرامج او على اى فقره تتعلق بيهم

    ياسر اخترق تجارب مجرد التفكير فيها ده شيئ يحسب له زى تجربه الدم والنار
    ازاى هيلحن وشكل المسلسل اعتقد انها فكره فى حد ذاتها جديده والتفكير فيها يعنى ثقه بالنفس
    ياسر اصبح لديه قدره على التجربه واختراق مناطق يخشاها الكثيرين



    هل بعد ده كله
    لايعتبر الموسيقار ياسر عبد الرحمن الموسيقار الاول فى مجال الموسيقى التصويرية؟؟

    ده اللى انا شايفه واللى مختلف معايا يتفضل واهلا بكل الاراء لكن رجاء تكون مرفقة بالاسباب والمعلومات اللى ممكن نكون مش عارفينها
    واخيرا انا مش بقول ياسر افضل من اى حد
    انا بقول انا ياسر عبد الرحمن هو الموسيقار الاول فى عالم الموسيقى التصويرية وقولت ليه هو فعلا كده

  3. #3
    الصورة الرمزية m_eltair_7_7
    تاريخ التسجيل
    Jul 2005
    المشاركات
    327







    المسلسلات



    http://gulf.salmiya.net/songs/mosals...osalsalat79.rm
    يعود الماضى يعود2

    http://gulf.salmiya.net/songs/mosals...osalsalat45.rm
    يعود الماضى يعود1

    http://gulf.salmiya.net/songs/mosals...osalsalat44.rm
    فارس بلا جواد2

    http://gulf.salmiya.net/songs/mosals...osalsalat37.rm
    فارس بلا جواد1

    http://gulf.salmiya.net/songs/mosals...osalsalat36.rm
    رجل فى زمن العولمه1

    http://gulf.salmiya.net/songs/mosals...osalsalat29.rm
    اين قلبى2

    p://gulf.salmiya.net/songs/mosalsalat/rm/mosalsalat20.rm
    اين قلبى1

    http://gulf.salmiya.net/songs/mosals...osalsalat19.rm
    اهل الدنيا2

    http://gulf.salmiya.net/songs/mosals...osalsalat16.rm
    اهل الدنيا1

    http://gulf.salmiya.net/songs/mosals...osalsalat15.rm
    المال والبنون

    http://gulf.salmiya.net/songs/mosals...mosalsalat8.rm
    الضوء الشارد

    http://gulf.salmiya.net/songs/mosals...mosalsalat5.rm
    التوام1

    http://gulf.salmiya.net/songs/mosals...mosalsalat4.rm
    الاصدقاء2

    http://gulf.salmiya.net/songs/mosals...mosalsalat3.rm
    الاصدقاء1

    http://gulf.salmiya.net/songs/mosals...mosalsalat2.rm
    ساره

    http://gulf.salmiya.net/songs/mosals...salsalat203.rm
    الحرافيش






    http://gulf.salmiya.net/songs/mosals...salsalat195.rm
    المرسى والبحار

    http://gulf.salmiya.net/songs/mosals...salsalat176.rm
    كناريا

    http://gulf.salmiya.net/songs/mosals...salsalat169.rm
    الضوء الشارد

    http://gulf.salmiya.net/songs/mosals...salsalat153.rm
    سوق العصر1

    http://gulf.salmiya.net/songs/mosals...salsalat132.rm
    سوق العصر2

    http://gulf.salmiya.net/songs/mosals...salsalat131.rm
    الرجل الاخر1

    http://gulf.salmiya.net/songs/mosals...salsalat115.rm
    الرجل الاخر2

    http://gulf.salmiya.net/songs/mosals...salsalat114.rm
    الحقيقه والسراب2

    http://gulf.salmiya.net/songs/mosals...salsalat111.rm
    الحقيقه والسراب1

    http://gulf.salmiya.net/songs/mosals...salsalat110.rm
    الليل واخره2

    http://gulf.salmiya.net/songs/mosals...salsalat104.rm
    الليل واخره1


    http://gulf.salmiya.net/songs/mosals...salsalat110.rm


    http://gulf.salmiya.net/songs/mosals...salsalat104.rm

    التعديل الأخير تم بواسطة m_eltair_7_7; 08-08-2007، الساعة 10:55 AM

  4. #4
    الصورة الرمزية mada0202
    تاريخ التسجيل
    Jan 2005
    المشاركات
    2,364
    تصدق انت استاذ كبير جدا بالموضوع الاكثر من رائع

    بجد تناول الموضوع رائع جدا و خاصة فى المقارنات ما بين اباطرة الموسيقة التصويرية فى مصر

    و معاك تماماً ان ياسر عبدالرحمن ابدع و اكثرهم ابداعاً و اثرانا بموسيقاه

    و اللى يميز ياسر عن غيره من مؤلفين الموسيقى

    انه بينوع من تيماته الموسيقية على عكس الاخرين اللى بحس انهم اضمحلوا موسيقياً

    و متفق معاك تماماً انه دخل مناطق شديدة الوعورة باستخدامه لالات قليلة السمع على اذن المستمع كالة الربابة و ترويض الالة تماما مع الاوركسترا الخلفى مما يخلق جو من التناغم بديع

    بالاضافة لسابقته باستخدام صوت محمد فؤاد فى موسيقاه التصويرية لفيلم الباشا على ما اعتقد او الامبراطور

    و استخدم صوته كأله موسيقية معتمد تماما كخط موسيقيى لحنى رئيسى فى توزيعه للموسيقى التصويرية


    اهنيك مرة اخرى على الموضوع المتميز الهايل و بانتظار ابداعتك الاخري يا بطل


    و يا ريت لو تقدر تجبلنا موسيقى الافلام التصويرية لانها بالفعل تكاد تكون معدومة تماما فى تسجيلاتها

  5. #5
    تاريخ التسجيل
    Jun 2007
    المشاركات
    47
    ميرسى على الالحان الجامده دى

  6. #6
    تاريخ التسجيل
    Jul 2005
    المشاركات
    11
    بجد موضوع رائع
    ياريت بس لو حد يعرف يجبلى لينك للموسيقى التصويرية لفيلم الامبراطور للراحل احمد ذكى
    هو كان من اعمال الموسيقار ياسر عبد الرحمن

  7. #7
    الصورة الرمزية m_eltair_7_7
    تاريخ التسجيل
    Jul 2005
    المشاركات
    327
    موسيقى فيلم الامبراطور
    هو الصوت وحش شويه بس هنعمل ايه

    http://www.4shared.com/file/21866718...95b/empir.html

  8. #8
    الصورة الرمزية SAMEH_3ABDALLAH
    تاريخ التسجيل
    Jul 2005
    المشاركات
    1,292
    موضوع اكتر من رائع

    حلو جدا

    انا فى افلام ومسلسلات ماكنتش اعرف ان الموسيقى التصويرية من تاليفه

    شكرا ياغالى ع الموضوع
    وع الموسيقى

  9. #9
    الصورة الرمزية mindvision
    تاريخ التسجيل
    Nov 2005
    المشاركات
    6,814
    جميع اللينكات واقعه !!

  10. #10
    الصورة الرمزية m_eltair_7_7
    تاريخ التسجيل
    Jul 2005
    المشاركات
    327
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mindvision مشاهدة المشاركة
    جميع اللينكات واقعه !!
    انت كلام حضرتك صح
    وانا انشاء الله هعيد اللنكات لحضرتك فى اقرب وقت

  11. #11
    الصورة الرمزية Poetry-prince
    تاريخ التسجيل
    Feb 2007
    المشاركات
    6,906

  12. #12
    الصورة الرمزية m_eltair_7_7
    تاريخ التسجيل
    Jul 2005
    المشاركات
    327

  13. #13
    الصورة الرمزية elaine
    تاريخ التسجيل
    Mar 2007
    المشاركات
    811
    موضوع اكثر من رائع
    وفعلا ياسر عبد الرحمن
    من اهم مؤلفي الموسيقى
    في مصر لان موسيقته
    لها سحر خاص
    سحر الماضي الممزوج
    بصراع الحاضر
    الموسيقى هي في حد ذاتها
    لغه تعبر عن ما بداخل الانسان
    دون استخدم الفاظ
    عندما يسكت اللسان وتعبر الالات
    عن الصراع الداخلي
    شكرا ليك على الموضوع الرائع ده
    رابــــــــــــطة محبــــــــــي مصـــــــــــــــــــــــــــــــر
    رضـــــــــــــاك يارب

  14. #14
    الصورة الرمزية m_eltair_7_7
    تاريخ التسجيل
    Jul 2005
    المشاركات
    327
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mada0202 مشاهدة المشاركة
    تصدق انت استاذ كبير جدا بالموضوع الاكثر من رائع

    بجد تناول الموضوع رائع جدا و خاصة فى المقارنات ما بين اباطرة الموسيقة التصويرية فى مصر

    و معاك تماماً ان ياسر عبدالرحمن ابدع و اكثرهم ابداعاً و اثرانا بموسيقاه

    و اللى يميز ياسر عن غيره من مؤلفين الموسيقى

    انه بينوع من تيماته الموسيقية على عكس الاخرين اللى بحس انهم اضمحلوا موسيقياً

    و متفق معاك تماماً انه دخل مناطق شديدة الوعورة باستخدامه لالات قليلة السمع على اذن المستمع كالة الربابة و ترويض الالة تماما مع الاوركسترا الخلفى مما يخلق جو من التناغم بديع

    بالاضافة لسابقته باستخدام صوت محمد فؤاد فى موسيقاه التصويرية لفيلم الباشا على ما اعتقد او الامبراطور

    و استخدم صوته كأله موسيقية معتمد تماما كخط موسيقيى لحنى رئيسى فى توزيعه للموسيقى التصويرية


    اهنيك مرة اخرى على الموضوع المتميز الهايل و بانتظار ابداعتك الاخري يا بطل


    و يا ريت لو تقدر تجبلنا موسيقى الافلام التصويرية لانها بالفعل تكاد تكون معدومة تماما فى تسجيلاتها
    شكرا ليك يا مادا على الكلام الرقيق دا
    واشكرك اكتر على تشريفك للموضوع

  15. #15
    الصورة الرمزية m_eltair_7_7
    تاريخ التسجيل
    Jul 2005
    المشاركات
    327
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة elaine مشاهدة المشاركة
    موضوع اكثر من رائع
    وفعلا ياسر عبد الرحمن
    من اهم مؤلفي الموسيقى
    في مصر لان موسيقته
    لها سحر خاص
    سحر الماضي الممزوج
    بصراع الحاضر
    الموسيقى هي في حد ذاتها
    لغه تعبر عن ما بداخل الانسان
    دون استخدم الفاظ
    عندما يسكت اللسان وتعبر الالات
    عن الصراع الداخلي
    شكرا ليك على الموضوع الرائع ده
    اولا مبروك عليك الاشراف ومعلش هيا جت متاخرة شوية بس انت فعلا تستاهل اكتر من كده ويارب تفضل تسعدنا بمواضيعك الجيده
    وانا بايد كلامك تماما
    ياسر عبد الرحمن موسيقاه بتلمس روح الواحد منا فعلا
    بحييك على رايك الجميل

ضوابط المشاركة

  • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
  • لا تستطيع الرد على المواضيع
  • لا تستطيع إرفاق ملفات
  • لا تستطيع تعديل مشاركاتك