موقع الدي في دي العربي

الموقع الأكثر تطوراً في مجال الترفيه والتسلية وهو أحد مواقع شبكة منتديات مكتوب، تابع أحدث أخبار الأدب والفن الأفلام والمسلسلات، الرياضة، البرامج والألعاب، الفضائيات والاتصالات، العلوم واللغات، شاركنا آرائك مع محبي الفن والثقافة ، انضم الآن



+ الرد على الموضوع
صفحة 1 من 3 1 2 3 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 15 من 35
Like Tree0Likes

الموضوع: ¤¤ مـشـوار الـفـتى الاسـمـر :::: الاسـم مـحـمـد مـنـيـر :::: الـمـهـنـة مــلــك ¤¤

  1. #1
    الصورة الرمزية ghazymeath
      ghazymeath غير متصل حواديتــى مــا بتخلـصش ♥
    تاريخ التسجيل
    Apr 2008
    المشاركات
    1,165

    ¤¤ مـشـوار الـفـتى الاسـمـر :::: الاسـم مـحـمـد مـنـيـر :::: الـمـهـنـة مــلــك ¤¤



    ¤¤ مـشـوار الـفـتى الاسـمـر ::
    :: الاسـم مـحـمـد مـنـيـر :::: الـمـهـنـة مــلــك ¤¤


    (
    هذا الموضوع يحتوى على عده مقالات هامة جدآ جدآ للملك )

    وسيكون مرجع لتاريخ المــلــك ( مـحـمــد مـنـيــر ) ( ان شاء الله )

    ::: ويحتوى على :::

    مشوار الملك محمد منير ¤¤ الملك صوت المصريين ¤¤ منير صوت الأمل و الفرح ¤¤ الحب حرية

    مشوار
    الفتى الأسمر ¤¤ فنان الحلم الملموس ¤¤ أغنيات الملك التاريخية ¤¤ تعاله نلضم اغانينا ...




    إن الفن الجيد لا يمكن إلا أن يصعد إلى النور، و أن يحقق مجده و خلوده. لأنه في النهاية يبقى ثمرة جميلة أنتجها ذلك الجانب العنيد داخل كل إنسان ألا و هو حس الروح. لذلك فمهما سار الفن نحو الانحطاط فانه يأبى إلا أن يتوقف من حين لآخر رافضا و عنيدا ليقول إن الإنسان مازال إنسانا برغم كل ظروف التردي . و إن هذا السبب سيجعل الفن دائما صامدا لا يخلع ثوبه الأصلي. ربما لأجل هذا تبقى التجارب الفنية الجيدة دائما صامدة تسطع نورا كلما ازدادت شدة الظلام. من بين هذه التجارب تجربة محمد منير المحترمة و المتفردة و الأصيلة.
    محمد منير نهر عطاء لا ينضب، يمنح بسخاء الإنسان المبدع الخير أغاني تصل باحترافية إلى العمق لتعزف على أوتار الجراح الحقيقية و السرية هناك، وتفتح النوافذ أمام القلب كي يتنفس حقيقته . لم يتعب منير و لم يكل منذ أن بدأ مشواره الفني منذ تلاثين سنة،كل همه هو العطاء المستمر و كل ما يملكه هو صوت أسمر لم يبخل به علينا هدية ثمينة غالية.



    ::: الفتى الأسمر :::

    اسمه محمد منير ميلاده كان في أسوان في 10 أكتوبر 1954 درس في كلية الفنون بالإسكندرية قبل أن يواصل رحلته إلى القاهرة. كان ذلك في النصف الثاني من سبعينيات القرن العشرين ومصر تعيش واحدة من تحولاتها المهمة : سياسيا رحل عبد الناصر وبدأت مرحلة جديدة سميت ب " الانفتاح" لم تكن مرحلة انفتاح اقتصادي فقط و لكنها كانت مرحلة تحول فكري عام . و فنيا رحل عبد الحليم كآخر اسم في لائحة
    الفنانين الذين بنوا أصول الغناء الطربي في مصر.
    في هذه الفترة ظهر محمد منير على الساحة الفنية، فتى اسمر نحيل صوته عذب ودافئ يسرق الانتباه من أول لحظة، كان مختلفا في كل شيء : في أدائه الحر على المسرح وعينيه اللامعتين وبراءة ملامحه المجنونة و طريقة لباسه غير الرسمية ، و إضافة إلى كل هذا كان منير حاملا معه رؤية فنية جديدة ظهرت في ألبومه الأول سنة 1977 تحت عنوان بنتولد، الذي كانت كل الأغاني التي يتضمنها مختلفة تماما من حيث الشكل و المضمون عن الأغاني السائدة في المرحلة : موسيقى جديدة ، و إيقاعات مختلفة عن السائد ، و الأشعار تعبر عن مواقف جديدة و تحمل تساؤلات فلسفية عميقة حول الحياة .
    بعدها تواصلت ألبومات منير ، و كان في كل مرة يحمل معه الجديد الذي يفاجئ به الجمهور المتعطش للفن الجيد . و كان ظهوره على شاشة السينما أيضا خطوة مهمة في تجربته الفنية ، خاصة و أنه كان يطل على الجمهور من خلال أفلام العبقري يوسف شاهين . و في كل فيلم جديد كان صوته الأسمر الدافئ يحمل للجمهور رسالته و رسالة شاهين في آن واحد.
    استطاع محمد منير خلق جيل كامل من المستمعين يتحلقون حول أغانية ويهيمون شوقا لسماع آخر ما يأتي به. خلق لنفسه جمهوره الخاص من المثقفين ومحبي الموسيقى والطلبة و الشباب. و تمكن من كسر الشكل القديم للحضور على المسرح: طفل نوبي اسمر في الخمسينات من عمره ، يقفز بجنون فوق الخشبة و يتصبب عرقا، و كلما ازداد حماس الجمهور ازداد هو حماسا و اشتعلت عيناه ببريق لا يوصف ، يحمل في صدره نهر عطاء لا ينضب وصوت يعرف مجاهل الروح، بالإضافة إلى نوبيته السمراء مع انتماءه لمصر الأم و عينيه اللتان تلمعان بالعشق و قلبه الأخضر ، كل هذه الصفات و أكثر تجتمع لتشكل فنانا عظيما هو منير، الذي لم يجد له جمهوره المحب لقبا يصفه به غير لقب الملك.



    ::: منير صوت الأمل و الفرح :::

    إذا هزمتك الحياة و أحسست نفسك منكسرا ضعيفا لا تقوى على المقاومة ، تجد صوت منير بداخلك يحرضك قائلا:

    " لازم تقوم واقف كما النخل باصص للسما "

    " و إذا كان لا بد الموت ، اصرخ بعلو الصوت، جايز بشر يسمعك ، و يوصل اللي انتهى"

    " خوفك مش قدر و هروبك مش طريق ، قلوعك لو ورق ما تنجيش غريق "

    و إذا احتلك الحزن و غزت الدمعة عينك تجده يقول لك :


    " لو ينسى الواحد أحزانه حيشوف الورد و ألوانه "

    " دأنا لس قادر في الحزن افرح "

    " أسكن بيوت الفرح ممكن، أسكن بيوت الحزن لا يمكن، و مستحيل يا حزن رح تسكن "

    " الصعب بيتهون و الحزن بيتلون طول ما الأيد في الأيد "


    و إذا أصابك اليأس و لم تعد ترى أمامك غير الظلمة السوداء الحالكة، و لم يعد المستقبل واضحا أمامك، و لم تعد ترى في الغد أي شيء جميل ينتظرك فانك تسمعه يقول:


    " بكرة اللي جاي شموس و عنيك يتحنو"

    " ده الأسود طرحة أمسي و الأبيض طلعة شمسي "

    " بكرة ده لس حكاية بعيدة لس فعلم الغيب "

    " بكرة القلوب تفتح لنا عالم صغير بيضمنا "

    " اه يا خطوة اه يا شاردة بكرة مش زي النهارده بكرة ييجي يبل ريقي و خطوتي حتكون حبيبي"


    و تجده يدعوك للفرح وسط كل هذه الحياة البائسة ، و يدعوك لاستغلال كل لحظة جميلة في هذا العالم برغم كل ما يمكن أن يواجهك من مصاعب و من جراح:


    " اضحك للدنيا الفرحة حتيجي فغمضة عين "

    " طار الفرح غنى و صفر قال البكا ممنوع "

    " الدنيا لو جارحة لونها لون فرحة "

    " بتغازل أفراحي الدنيا و يلون في شفايفي الكون "

    " قلب الحياة مليان حاجات و بتفرح "

    " شكلني بطعم الأفراح لونني بلون التفاح "


    و تجده يزرع فيك القدرة على الحلم ، بل و الشجاعة لرسم الأحلام و تزيينها و الإيمان بها:


    " حلمك لس فايديك حاول ما يموتش فيك "

    " على إيه تنزل دمعاتك لو يوم عداك أو فاتك احلم بالجاي تعيش مرتاح "

    " حاول تتغير و مصيرك تقدر"

    " لو حأقدر أغير رح أغير لو مش قادر أنا لازم أغير و أتغير"

    " افتح شبابيك الحلم و افتح طريق لبكرة وأي شيء بقا علم ما هو كان في الأصل فكرة "

    " عيش سنين شبابك بقلب مش ضعيف "


    لا يدعوك منير للتشبث بحلمك الشخصي فقط، بل بأحلام جماعية بحياة أفضل يسود فيها مبدأ الإنسانية:


    " يفرض الإنسان شروطه ترجع الغنوة لصوته - تنطلق جوة الحناجر يرجع الصوت المسافر"

    " ما نرضاش يخاصم القمر سماء ما نرضاش تدوس البشر بعضها "

    " تتجمع الأبدان إنسان مع إنسان تلقى الحياة بتدور"

    " حزن البشر ده حزننا "

    " لو بطلنا نحلم نموت, لو عاندنا نقدر نفوت "


    نون الجماعة هذه تجعل حلمك يتجاوز قفص الأنانية الضيق ، و تجعل قلبك مفتوحا يستوعب بذور الحب و الخير و الغد الأفضل للجميع.



    ::: الحب حرية :::

    أما في الحب فان منير له رسالته الخاصة، الحب عند منير فرح و ليس عذابا ، الحب ليس سببا للألم بقدر ما هو عنوان لسعادة القلب. فمنير يقول للحبيبة :

    " انت فرحي اللي عاش يا عني ، و انت بكرة اللي غير في "

    " افتحي للفرحة بيباني و ذوبي الأحزان "

    " صوتك حبيبتي هو بابي على الحياة "

    " يا اللي لقاك حياة أنا حبي ليك صلاة "

    " الدنيا الجميلة بتهل لما تهلي "

    شعار آخر يرفعه منير في الحب ، و هو شعار " الحب حرية "، الذي لا يعبر عنه فقط في أغنيته المشهورة " الحب زي الطيور" ، و لكنه يأتي بصيغ مختلفة في عدة أغاني:

    " مفيش كسوف في المحبة و لا للمحبة شروط - عمرك ما تشعر بغربة إلا فحنين مكبوت "

    " الحب زي الطيور لازم يعيش في النور "

    " الحب حرية و القلب لو يتقتل أبدا مالوش دية "

    " نعشق و فين ما نروح إيه اللي يمنعنا "

    بل هناك أغنية تحمل عنوانا صريحا يعبر عن هذا المبدأ و هي أغنية " حرية " التي يخاطب فيها الحبيبة قائلا:
    " يا اللي انت حبك حرية - في العشق اه و لا شيء ممنوع "

    و يقول في أغنية "ابكي" التي تأتي في نفس الألبوم مع الغنية السابقة : " احضنيني لو الغرام ممنوع"
    إذن هو مبدأ يحاول منير أن ينشره مع مبادئ أخرى كثيرة عن الخير و حب البشر و حب الحياة. بل الحب و الخير أمر واحد في أحيان كثيرة، و الحب هو سبب الخير و سبب حب الناس ، كما جاء في اغنية " علموني" التي يتحدث فيها عن عيون الحبيبة كيف تعلمه حب الحياة : "علموني أكون مسامح زي نبع الحب صافي / علموني اعشق صحابي و أنسى وياهم عذابي/ و الغريب لو دق بابي يرتوي من نبع صافي " و يقول في أغنية " قل للغريب" : " عيون حبيبتي الطيبين بيعلموني أكون حنين"
    أما أغنية " يونس" فقد جاءت تؤكد هذا المبدأ و تزكيه بالجملة الشهيرة التي هي صلب الأغنية و محورها : " و ده حب ايه ده اللي من غير أي حرية"



    ::: صوت المصريين الأسمر:::




    ربما يكون الشعب المصري من أكثر الشعوب التي استطاعت أن تصنع لنفسها تراثا هائلا و جميلا في حب الوطن ، تراث أدبي و فني يزخر بكل أشكال و معاني حب البلد و كل المشاعر الوطنية. و لكن منير يبقى تراثا لوحده، لأن لأغانيه ميزتها الخاصة و نبرتها الخاصة و تأثيرها الخاص على المستمع ، بسبب صوته الأصيل الذي لا يمكن أن نقول عنه سوى أنه صوت مصري أسمر أصيل.
    كما أن منير يملك رصيدا لا يستهان به من الأغاني الوطنية ، بحيث يمكنه إحياء سهرة بكاملها لمدة ساعات و هو يغني أغاني وطنية خاصة به. لذلك أقول انه هو لوحده تراث خاص يجب أن يعتز به الشعب المصري المحب لبلده، و يبحث عن طريقة للتأريخ لهذه التجربة المتميزة التي عبرت بجدارة عن المرحلة و عن كل تفاصيل الحياة المصرية و مشاعر المصريين تجاه وطنهم.
    " أنا ابن كل اللي صانك ، رمسيس و احمس و مينا"
    هذا ما قاله منير لبلده ، الشيء الذي يجعلنا نؤمن معه و مع الشعب المصري بأن حب الوطن ليس فقط منطلقا من موقف سياسي أو طبقي . و لكنه أيضا يجب أن ينطلق من جذور بناء هذا الوطن ومن تاريخه و كل أصالاته. يجب أن يكون حب الوطن حبا لترابه أولا، و ينطلق من إحساس بالبنوة لكل تواريخه.

    " أنا حرف دايب في اسمك - لون صغير في رسمك - و انا خيط في شمسك في همسك "

    " لو اخف ولا اثقل - يعشقك علني و سري "

    " و انت عاشقاني كأنك الزمن ما عرفش سنك "

    " و لا حد غيري في الليل رآها - و لا حد قدي خادو هواها "

    " ده انا بس معبودك و وجودى فى وجودك - الشمس تطلع او تغيب انت القدر وانت النصيب يا مصــــر"

    " سامحينى حبيبتى يا سمر ا واغسلينى بطهرك ياماه "

    كلها معاني جميلة يعبر بها منير عن حب الوطن ، معاني تحمل رؤية جديدة و مختلفة تجعل منير يستحق فعلا أن يقال عنه انه " حدوتة مصرية ".



    ::: فنان الحلم الملموس :::


    على عكس كل التجارب الفنية التي كانت سائدة من قبل ، و التي كانت مصنفة في خانة الالتزام، استطاع منير أن يصنع تجربة جديدة تستحق عن جدارة أن توصف بأغنية الالتزام بالإنسان. أغاني منير تحمل للشعب أملا جميلا متفردا ، أملا يستطيع كل فرد أن يحسه أمله الذي يملكه بين يديه حقا و ليس أملا وهميا.
    منير لا يقول للشعب إن هناك ثوارا سيصنعون له الغد، لا يقول له إن هناك مناضلين يحملون عنه الوزر، لا يقول له إن هناك أبطالا يحملون عنه لواء التغيير، و لا يمجد أبدا أشخاصا عن أشخاص. و لكنه يقول لكل فرد احلم حلمك، و حاول تحقيقه، اصنع تاريخك، حاول، جرب، و إذا سقطت بعد التجربة لا تيأس و لا تغضب ، أعد المحاولة و واصل الحلم و اصنع أملك و اصنع غدا أفضل:

    " حلمك لس فايديك حاول ما يموتش فيك "

    " عافر يمكن تقوم حاسب على كل يوم "

    " مرة فمرة حاول كثير أي مغامرة رح تنفعك "

    " من ألمك ارسم لونك و العايمة لازم ترسي "

    " زيح الصورة القديمة و ابني الدنيا العظيمة / دوس ع العدو اللي باعنا للأيام اللئيمة"

    " مهما يكون الليل غميق شد الخطى على الطريق"

    أ ليست هذه هي أغنية الشعب بامتياز؟ أ ليس هذا ما هو محتاج إليه كل إنسان؟ أغنية تعبر عن أحلامه الصغيرة الحقيقية و الملموسة، بدل أغنية عن أحلام كبيرة لا يمكن أن يحملها في قلبه إلا من وصل مستوى معين من الوعي السياسي. ربما لهذا السبب اختلف منير منذ البداية عن الفنانين "الملتزمين"، و كان منذ البداية فنان الشعب و ليس فنان النخبة.
    أن تكون فنان الشعب يعني أن تنطلق من تفاصيل حياته و من أحلامه الصغيرة البسيطة و الواضحة. ربما يكون الفنان الكبير " الشيخ إمام عيسى " قد سبق منير إلى شق هذه الطريق ، و كان لفترة طويلة صوت الشعب و أمله ، و لكن لمنير ميزته الخاصة و هي أنه لا يغني الأغنية السياسية الصريحة ، مما يجعل صوته يصل إلى الجميع دون استثناء ، حتى من لا يملك وعيا ثقافيا أو سياسيا ، بل يصل حتى للاطفال.



    ::: فنان الحلم الأسمر أيضا :::

    لا يجعلك منير تنظر إلى شعب النوبة كشعب مهمش، و لا يخلق في قلبك مشاعر التعاطف و الشفقة و لكنه في أحيان كثيرة يجعلك تتمنى لو كنت نوبيا أسمرا من جنوب مصر، حتى تسمو بك كل تلك الأغاني ، و تحمل حلمك إلى العالم بكامله و تراثك و آمالك و لغتك و صوتك و طريقة نطقك للحروف و تاريخك.
    تسمو أغاني منير بالإنسان الأسمر ، و تحتفل بشموخ السمرة و عنفوانها و بكل ما هو جميل في اللون الأسمر. حيث يعلن منير دعوته للجميع بكلمته : " افتح قلبك مرة للأسمر و السمرة".
    أما حين يقول : " فين الولد ما يروح لازم يعود أسمر" فانه يذكرنا بطريقة أو بأخرى بتشبثه بسمرته و اعتزازه بها. و لكن هذا الاعتزاز و هذا الفخر سرعان ما ينكسر في أغنية أخرى عندما يقول : " عايروني و قالوا لي يا اسمر اللون / صحيح أنا أسمر و كل البيض يحبوني" هذا الاضطراب و التردد داخل الإنسان الأسمر ، بين خجله من سمرته و من لوم الناس له على لون بشرة لم يصنعه لنفسه، و بين احتياجه إلى تقبل الآخرين له. يجعل أغنية منير ليست صوت شعب النوبة فقط، و لكن صوت كل إنسان في حاجة إلى الاندماج و العيش دون إحساس بنقص اللون أو الجنس أو العرق. خاصة و أنه يعتمد في أغانيه إيقاعات افريقية متنوعة ، و يعتمد موسيقى الجاز في عدة أغاني ، و فن الجاز هو فن الإنسان الأسمر بامتياز.
    غير أن منير بعد أن يكون قد أخذنا إلى هذه الشمولية ، و بعد أن نكون قد اعتبرناه يعبر عن الإنسان الأسمر بشكل عام ، يعود ليذكرنا بالخصوصية وبأنه أسواني من شعب النوبة، و أنه يحمل حلم هذا الشعب و تراثه و تاريخه في قلبه حين يقول : " عصرت قلبي الجواني على التراب الأسواني / رجع يا نوبة عنواني كوم امبو رايقة وأمينا" لم يقل عصرت قلبي و فقط ، و لكنه قال : قلبي " الجواني" يعني الباطني أو الداخلي. مما يجعلنا نستشف هنا رؤية فلسفية، لأن التقابل بين القلب و القلب الداخلي يشبه التقابل بين العقل و العقل الباطن الذي يصل في أحيان كثيرة إلى التناقض و الصراع ، و يبقى في النهاية ما يحمله العقل الباطن هو التاريخ الحقيقي و السري لكل إنسان . لذلك فإن ما يسميه منير "القلب الجواني" يمكن أن يكون هو الصفحات الحقيقية لتاريخه و تاريخ شعبه.

    صحيح أن كل ما يقوله منير ليس كلامه الشخصي، يعني أنه ليس كلاما من إبداعه الشخصي، بل هو كلام الشعراء الذين يكتبون تلك الأغاني. و لكنني أقول إن منير يختار قصائده بعناية و يختار الشعراء الذين يتعامل معهم جيدا. و تصيح بالتالي كل أغانيه مترابطة تعبر عن خط واحد مترابط و متماسك عنوانه : الحب و الخير لجميع البشر. و يصبح بالتالي هذا هو المبدأ أو الرسالة التي يحاول منير نشرها بين الناس ، رسالته الخاصة التي استطاع فعلا بعد تجربة ثلاثين سنة من الغناء أن يوصلها إلى قلوب الناس ، و أن يكسب هذا الكم الهائل من الجمهور الذي يعشقه أو يعبده أحيانا.
    دمت لنا إذن يا منير فنانا جميلا أسمرا ينير هذه الحياة مثل نجمة نادرة الوجود.



    ::: الاغانى التاريخية :::



    اعمال الفنان محمد منير من المجله المنقرضة ( الـــعــالــم يــغــنــى )


    فى كثير من الاحوال بنحاول ان نجامل منير ونقول انه مغناش
    ولا اغنيه وحشه باستثناء اغنيه او اتنين
    ولكن انا هنا عاوز اتوقف عن اغانى منير التاريخيه
    اللى هى كانت اساس ولب تجربه منير عبر الثلاث عقود اللى فاتوا
    وعبر المراحل دى هناك عده اغانى انا باعتبرهم هم اغانى منير التاريخيه

    والاغانى التاريخيه هنا ليست بالضروره عندى تكون افضل اغانى
    لمنير ولكن لو عملنا استفتاء عن افضل اغانى منير من وجهه نظر
    عشاق منير ومريديه ستكون حتما مختلفه ونادرا وستكون على
    قبيل المصادفه وجود تشابه فى بعض الاغانى وليست كلها
    انا هنا بصدد التحدث عن اغانى لم ولن تمحى من الذاكره للابد
    لانها بقيه بعمر الزمان اغانى قد لا تكون الافضل ولكنها التاريخ بالنسبه لمنير



    1- علمونى عنيكى وصدمه البدايه - ( 1977)

    لكل شىء جديد بريق ولمعان مختلف عن بقيه الاشياء الاخرى
    لكن ايضا قد يسبب لك صدمة
    علمونى عنيكى مفهموم مغاير لما هو سائد فى تلك الفتره
    من نمط كلاسيكى فى الغنا ( سبعينات القرن الماضى )
    مفردات لغويه تستخدم ولاول مره وبحضور طاغى فى اغنيه
    موسيقى تستخدم ولاول مره عزف حى لالات لم تكن لها وجود على الساحه المصريه

    تجد هذا مستخدم بشكل جدى فى شطرات
    ( علمونى اعشق صحابى – وانسى وياهم عذابى – والغريب لو دق بابى – يرتوى من نبع صافى )
    هارمونى البراص سيكشن فى الخلفيه طعم جديد انها بحق
    اولى اغانى منير التاريخية





    2- عروسه النيل ( مصر ليست مجرد مكان ) - ( 1979)

    قد يكون عمالقه الغنا تغنوا فى حب مصر بكم كبير
    ولكن المهم هو مضمون الغنا منير يلخص مصر فى تلك الاغنيه
    ( احنا يا عروسه شبابك – تكتبى نقرا كتابك – تتعبى بنشيل عذابك – تأمرى بنكون جوابك – واحنا صافيين زيك انتى – وانتى دايما باقيه انتى – طاهره زى الشمس صافيه زينا – ياعروسه النيل تعيشى يا مصرنا )
    تيمه الباص جيتار فى الاغنيه تراها موجوده وبقوه فى الاغنيه
    ( بالطبع اقصد التوزيع القديم وليس الجديد )
    ترد
    على صولو احمد منيب العبقرى
    اداء منير اجمل مافى الاغنيه
    الاغنيه تتكلم عن مصر المطمئنه فى وحدة
    بعيداً عن الكلام المنمق عن الوحده الوطنيه
    ترتيب منطقى للاديان فى مصر
    ( من ورا الليل والمعابد – والكنايس والمساجد )
    باختصار عبقريه من عبد الرحيم منصور اكثر شاعر ظلم وتجاهلته وسائل الاعلام





    3- حدوته مصريه ( ملخص ماغنى منير ) - ( 1981)

    اشهر اغانى منير على الاطلاق ان لم تكن الاشهر
    انا لا اعتبرها اشهر اغانيه انا اعتبرها ملحمه منير التاريخيه
    اولا :- من اطول ماغنى منير على الاطلاق ( كشعر )
    ثانيا :- اقوى انفعال لمنير كغنا
    ثالثا :- اقل اغانى منير استخداما لهارمونى
    رابعا :- اهم مافيها انها مغناه فى احد افلام العبقرى ( يوسف شاهين )
    خامسا:- اول اغانى منير التحريضيه بشكل عام
    سادسا :- اول اغنيه لمنير منعت بشكل رسمى من الاذاعه لسنوات
    ( نلاحظ حذف لفظ مكبوته ) عندما يقول ياناس يا مكبوته – هى دى الحدوته – حدوته مصريه )





    4- الليله يا سمرا ( فؤاد حداد بيكتب اغانى كله يوسع ) - ( 1981)

    اشهر اغانى منير فى الثمانينات ان لم تكن هى الاشهر
    اكثر اغنيه اذيعت لمنير فى الفتره من 1982 وحتى 1992
    اول ماكتب فؤاد حداد لمنير وتلك تجعلها تاريخيه لان من يعرف قيمة
    فؤاد حداد كقامه شعر هائله يدرك ان تلك الاغنيه تاريخيه تاريخيه
    الاغنيه مليئه بالايحاءات والصور عن بلد تخرج من جوف الظلام
    الى نور الحقيقه والانتصار
    صولو الكى بورد عالق فى الاذهان ( سلم خماسى )
    جعلها سهل التذكر
    اكثر اغانى شهره لمنير نظرا لسمار لونه والاعتقاد انها مكتوبة
    غزل فى محبوبه
    موسيقى جديده على الاذهان المصريه
    تناغم هائل بين اربع الات ( كى بوردز – باص – اليكتريك – درامز )





    5- وسط الدايره ( السودن ومصر بلد واحد رغم انف الحاقدين ) - ( 1988)

    اول اغنيه مغناه لاتخص منير
    قام منير بغنائها فى ختام بطوله البحر المتوسط عام 1991
    مزيج هائل فى ال ( World Music ) اغنيه ميلودى نوبى صرف
    وهارمونى غربى والغريبه وجود تناغم رهيب فى الصولوهات
    ( ساكس ( ادجار هوفمان ) – عود ( رومان بونكا ) – درامز ( يحيى خليل )
    - كى بوردز ( فتحى سلامه )
    اربعه مولفين موسقيين يلعبوا موسيقى الاغنيه
    الاغنيه من اشهر اغانى محمد وردى اصبحت اشهر اغانى
    وردى بعد غناء منير لها





    6 - ياما مويلى الهوا ( لقــاء رائع مع الفاجومى )

    من اغانى منير التاريخيه التى لا تنسى
    غنت فى مسرحيه ( الملك هو الملك ) اكثر مسرحيات
    الثمانينات نجاحا واكثرها عرضا
    منير السياسى يظهر لاول مره وبقوه دون التخفى وراء ستار التوريه الشعريه
    غنا صريح لمصر رغم ان المسرحيه كانت تتحدث عن بلد وليست مصر بعينها
    نص مسرحى هائل – اغنيه اقتربت من الواقع المصرى بشكل غير مسبوق
    جرأه من منير لاستخدامه كلمات ( شاعر تكدير السلم العام ) كما يطلقون عليه ( احمد فؤاد نجم )
    اداء تطريبى من منير نراه لاول مره
    استخدام منير لموسيقى مصريه مناسبه
    انها بحق تستحق ان تضعها فى اغانى منير التاريخيه





    7- كل الحاجات ( التربع على العرش فعليا )

    من اغانى منير التاريخيه للاسباب التاليه

    1 – اكثر اغانى منير ايقاعيه
    2 - يويويو ه اعطت طعما مختلفا وجديدا للاغنيه
    3 - اعتماد كامل على الكى بورد بمختلف اصواته واستخدامه بحرفيه
    4 – ساهمت بشكل غير مسبوق فى تربع منير على عرش الغنا فى ممصر فعليا
    5 – من اكثر البومات منير مبيعات فى الثمانينات
    6 – من اوائل اغانى منير كفيديو كليب





    8 - لو بطلنا نحلم نموت ( التحريض المستمر على الحلم ) - 1992

    لو جاز لنا التعبير عن الحلم فى اغنيه لن تجد الا تلك الاغنيه


    اولا صولوهات الدرامز فيها اعطى خفه فى الاغنيه
    الكورس فى الخلفيه كان يمهد لتيمه الاغنيه فى اللزمه الموسيقيه
    من اشهر اغانى منير فى التسعينيات وصل بأحساسه الى الناس
    اخيرا بأنه مختلف يغنى بلغه مختلفه ويصنع موسيقى مختلفه عما
    كان يدور فى الساحه فى وقتها
    من اكثر اغانى منير التحريضيه المشهوره
    انها بحق تستحق دخول التاريخ المنيرى





    9- شتا ( شغل دماغك وانت بتسمع ) - 1992

    اشهر اغانى منير صدمه للاذان
    استخدام موسيقى جديده على النمط المصرى السائد
    كلمات صادمه تستخدم لاول مره فى الغنا المصرى
    ( حط الدبله – حط الساعه – حط سجايره والولاعه – علق حلمه على الشماعه )
    غناء سلوى ابو جريشه ( جوهره النوبه ) فى الخلفيه اعطى
    للهارمونى ثقلا عاليا
    اغنيه تحسك على تشغيل دماغك وانت تسمع مش مجرد تسليه
    ولكن استفزاز الاذان لاجبارك على الصمت والتفكر بعمق فى اغنيه
    قد نختلف على مضمونها ان كان الموت او البطاله مش هتفرق
    لكنها وبلا شك من اكثر اغانى منير شهره وتاريخا لانها كانت فى
    بدايات التعامل مع كوكا وعمرو محمود انه بحق لقاء تاريخى بين
    عناصر صناعه اغنيه تسدك لاول وهله من موسيقى وتصوير كليب وكل شىء





    10- عشق البنات -2001

    اكثر اغانى منير جماهيريه فى القرن الجديد
    فللكلور نوبى كان مهملا واعاد منير اكتشافه من جديد
    واطل علينا بأغنيه تاريخيه وجدنا منير فيها مسموع فى كل مكان
    فى البيت وفى الشارع وفى الكافتريات
    وجدنا منير وقد اطل علينا بلوك جديد جذب من خلاله مستمعين
    جداد واحتفظ بسميعته القدام واحتل صداره الترتيب العام المصرى
    كأفضل مطرب انجبته المحروسه فى الثلاثون عاما الماضيه





    11- انا قلبى مساكن شعبيه ( عنوان صادم لالبوم ممتع ) - 2001


    الالبوم يعرف من اسمه ومنير لا يضع اسم الالبوم هباء فتجد ان فى
    تلك الفتره او قبلها بقليل كان الهيد عباره عن اغانى سريعه ايقاعيه
    اكثر منها تطريبه تسمعها لفتره ثم تنساها فى اقل من تلك الفتره
    مساكن شعبيه من اغانى منير التاريخيه نظرا لانها اسم البومه
    وايضا لانها تحمل عنوانا غريبا على السوق المصريه الذى يعج
    بتفاهات واسفاف اللهم الا القليل من بعض التجارب التى تجبرك
    على ان تنحنى لها احتراما ومنهم تلك التجربه العميقه لمنير فى
    التواصل مع الناس وانهم لازالوا فى قلوبهم بيناضل ويتعلم كأى تلميذ
    فى مدرسه شعبيه فاتحه على حاره فاتحه فى قلبه مساكن
    شعبيه شكرا يا منير على غنائك تلك الاغنيه




    12 – تجربه طعم البيوت ككل 2008

    هنا لن اتكلم عن اغنيه بعينها ولكن ساتكلم عن البوم يتحدث
    عن عده افكار يربط بينهم رابط تاره شعرى وتاره رابط موسيقى
    وتاره رابط فللكورى
    منير فى تجربه طعم البيوت من اهم تجارب منير على الاطلاق
    صوت منير اصبح اقوى
    تجويد موسيقى رائع
    تيمات وصولوهات لم تلعب من قبل فى اغانى مصريه اصبحت
    تستورد العازفين ليلعبوا موسيقى اجنبيه على تيمات اما مسروقه
    منهم او تيمات لا تأتى بجديد بل العكس تجدها اشبه بالريس
    متقال لو غنى ( U r not alone ) لمايكل جاكسون مثلا
    او انريكى اجلاسيوس لو غنى بحبك ياحمار للمأسوف على عمره سعد الضئيل
    اما فى طعم البيوت منير يستكفى فنيا ويشبع غروره
    كصوت مختلف معبر ويصالح جمهوره بعد غياب وتأجيلات بأقوى
    البوم مصرى انتج فى الالفيه الجديده بل قل افضل موسيقى منتجه
    فى العشرون عاما الماضيه






    دمت لنا إذن يا منير فنانا جميلا أسمرا ينير هذه الحياة مثل نجمة نادرة الوجود

    -----------------------

    ملحوظة ( تم تجميع هذا الموضوع من عده مواضيع ومقالات سابقه خارج الرابطة )

    -----------------------

    1-
    محمد منير : صوت المصريين الأسمر و فنان الحلم الملموس

    تم كتابه هذا الموضوع بواسطة : الهام ملهبي

    ( عضـو ملتقى الأدباء والمبدعين العرب )


    -----------------------

    2 - أغنيات الملك التاريخية

    تم كتابه هذا الموضوع بواسطة :
    madmoon

    -----------------------

    3 - تم تعديل
    وتنسيق و
    تجميع وكتابه بعض الاشياء فى هذا الموضوع

    بواسطة :
    AhMeD GhAzY



    .
    .
    .
    .
    التعديل الأخير تم بواسطة ghazymeath; 19-02-2011، الساعة 02:26 AM


    Mounir Fan Page On FaceBook





    و لســــــــــه ياااااااما .. !!!


















  2. #2
    الصورة الرمزية romatic boy
    تاريخ التسجيل
    Aug 2009
    المشاركات
    13,592
    موضوع ممتاز جدا اخي الكريم وفعلا مشوارة مليئ بالنجاحات الممتازة جدا وهو من اكتر المطربين اللي غنوا في حب مصر وشكرا علي الموضوع

  3. #3
    الصورة الرمزية Zekwa
    تاريخ التسجيل
    Dec 2005
    المشاركات
    13,789
    بجد موضوع تاريخى مالوش حل يا غازى
    وجارى قراءته بالتفصيل.
    Bye Bye DVD







  4. #4
    الصورة الرمزية M@7mOuD.
    تاريخ التسجيل
    Jun 2008
    المشاركات
    9,240
    تحـف يا غـازى والله
    فـنان فعلا ومجهود فوق الوصـف
    تسـلم ايـدك على المشـوار الرائع دا
    والكــبير كبير
    The End
    شكـرا لكم على حسن الضـيافة :)

  5. #5
    الصورة الرمزية عمرو نبيل يوسف
    تاريخ التسجيل
    Jun 2007
    المشاركات
    3,505
    دولي يا غازي
    بجد الف الف الف شكر ي
    وتسلم ايدك
    حكم العظماء : قد تحتاج إلى تطبيقها فى كثير من الأوقات
    - لا تجادل الأحمق فقد يخطى الناس فى التفريق بينكما (سلفادوردالى)
    - لا اعرف قواعد النجاح ..ولكن اعرف اهم قاعده للفشل : ارضاء كل الناس (أنيس منصور)]

    يفقد الكثير من يفقد مالة يفقد اكثر من افقد شرفة يفقد كل شيء من يفقد شجاعتة
    (انيس منصور)
    هناك اسماء صنعتها الشهرة وهناك اسماء تخجل من الشهرة
    (انيس منصور)

    يعيش سعيد في الدنيا من ينسي انة يعيش وان هناك دنيا
    (انيس منصور)
    يجب ات نتاكد من شيء واحد هوة انك ككل الناس
    (انيس منصور)
    الدوري لل اهلي
    (عمرو نبيل)

  6. #6
    الصورة الرمزية عشقي منير
    تاريخ التسجيل
    Jun 2010
    المشاركات
    544
    المقال ده ممكن اعتبره مرجع تاريخي هام لحياة الملك
    بصراحة مجهود جبار منك لكن مش غريب عليك ياغازي
    الف شكر ليك يافنان
    التعديل الأخير تم بواسطة عشقي منير; 29-10-2010، الساعة 02:45 PM

    احنا عايشين ليك وبيك ياكنج

  7. #7
    الصورة الرمزية fouash_far_away
    تاريخ التسجيل
    Jun 2009
    المشاركات
    2,113


    أيه ده؟!!!! أيه الموضوع ده؟!!!!!! تحفة تحفة تحفة يا غازي

    موضوع بجد معدي الممتاز بكتيـر

    ماشاء الله مواضيعك كلها ملهاش حل والله





  8. #8
    الصورة الرمزية rock2500
    تاريخ التسجيل
    Nov 2004
    المشاركات
    14,555
    من أجمل المواضيع التى رأيتها عن محمد منير
    تسلم أيديك



    يسقط يسقط حكم العسكر

    العسكر + الداخلية لا دين لهم

    عاش الرجال و أن ماتوا أما القتلة ففى طرة و مزابل التاريخ


  9. #9
    الصورة الرمزية rooneylove7
    تاريخ التسجيل
    Oct 2007
    المشاركات
    2,615
    بصراحه
    توبيك للتاريخ

    تسلم ايدك يا غالي
    Mohamed Mounir .. King

    Amr Diab .. The Legend


    Sorry .. There is no other singer








  10. #10
    الصورة الرمزية المتوكل
    تاريخ التسجيل
    May 2007
    المشاركات
    7,667
    مجهود رائع منك
    تسلم ايدك
    وفي انتظار مزيدك
    تحيـــاتي
    التعديل الأخير تم بواسطة المتوكل; 29-10-2010، الساعة 05:36 PM




    أروع كلمة هي كلمة تستشعر من خلالها بأن روحك خاشعة ... ودمعتك هادرة على وجنتيك وتقولها بيد مرفوعة ...
    ( يـــــــــــــــــارب ).









  11. #11
    الصورة الرمزية Zekwa
    تاريخ التسجيل
    Dec 2005
    المشاركات
    13,789
    موضوع أكثر من رائع
    أكملت قرائته الآن وفعلاً تجميعه أكثر من ممتازه

    شكراً يا غازى والشكر موصول لـ إلهام و ماد مون

  12. #12
    الصورة الرمزية senior.Amr
    تاريخ التسجيل
    Nov 2007
    المشاركات
    8,991
    حقيقى يا غازى
    مجهودك لا يوصف ولا يوفى بكلمات شكر

    الموضوع من أوله لأخره ممتع و مدخلتش غير لما فضيت اقراه كله
    ده منير يعنى مش اى حد ..,

    تسلم ايديك يا غازى

  13. #13
    الصورة الرمزية محمـــد عـــز
    تاريخ التسجيل
    Oct 2006
    المشاركات
    1,449
    اصلى يا غازى





    ----------------------------------------------------------------------

    أنصحوا الدكتور هرتزل بألا يتخذ خطوات جدية في هذا الموضوع فإني لا أستطيع أن أتخلى عن شبر واحد من أرض
    فلسطين فهي ليست ملك يميني بل ملك الأمة الاسلامية ولقد جاهد شعبي في سبيل هذه الارض ورواها بدمه فليحتفظ
    اليهود بملايينهم وإذا مزقت دولة الخلافة يوما فإنهم يستطيعون آنذاك أن يأخذ وافلسطين بلا ثمن أما وأنا حي فإن عمل
    المبضع في بدني لأهون علي من أن أرى فلسطين قد بترت من دولة الخلافة وهذا أمر لا يكون إني لا أستطيع الموافقة
    على تشريح أجسادنا ونحن على قيد الحياة.

    السلطان عبد الحميد الثانى سلطان الدولة العثمانية 1876 - 1909


    ----------------------------------------------------------------------



  14. #14
    الصورة الرمزية ™ ELRAKAIBY
    تاريخ التسجيل
    Jul 2005
    المشاركات
    3,781
    موضوع جميل شكرا لك .....

  15. #15
    الصورة الرمزية A B D O O
    تاريخ التسجيل
    Feb 2007
    المشاركات
    16,334
    بجد مجهود رائع جدا في الموضوع طبعا علشان الكبنج وبس
    تسلم ايدك يا برنس






ضوابط المشاركة

  • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
  • لا تستطيع الرد على المواضيع
  • لا تستطيع إرفاق ملفات
  • لا تستطيع تعديل مشاركاتك