موقع الدي في دي العربي

الموقع الأكثر تطوراً في مجال الترفيه والتسلية وهو أحد مواقع شبكة منتديات مكتوب، تابع أحدث أخبار الأدب والفن الأفلام والمسلسلات، الرياضة، البرامج والألعاب، الفضائيات والاتصالات، العلوم واللغات، شاركنا آرائك مع محبي الفن والثقافة ، انضم الآن



+ الرد على الموضوع
صفحة 2 من 4 الأولىالأولى 1 2 3 4 الأخيرةالأخيرة
النتائج 16 إلى 30 من 53
Like Tree3Likes

الموضوع: الافلام الهندية والمصريه

  1. #16
    الصورة الرمزية سينما 2000
    تاريخ التسجيل
    Mar 2010
    المشاركات
    2,720



    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة heba_81 مشاهدة المشاركة

    انا مستنيه اعتذار الاول عن اهانة السينما المصريه و بعدين اتناقش معاك زي ما تحب
    هو معقولة اهين السينما المصرية؟ يا خبر
    السينما المصرية حبيبتي من زمان
    احنا تربينا عليها وكفاية انها السينما الرائدة المتميزة الناطقة بالعربية
    لو تبين اني اهنت السينما المصرية فأنا اعتذر وبشدة كمان
    مش ممكن طبعا بس انا قصدي عن الافلام الهابطة الحديثة فقط












  2. #17
    تاريخ التسجيل
    Feb 2011
    المشاركات
    14
    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته..،،

    انا عاشق للأفلام الهنديه لكن الافلام المصريه بردو ليها مكانتها واحترامها
    ..،،

    مش معني ان افلام تتعمل مش تمام زي فيلم انا بضيع يا وديع وفيلم شارع الهرن
    ..،،

    مش معناه ان السينما المصريه مش تمام
    ..،،

    انا بقول السينما الهنديه تمام وافلامها حلوه وانا بحبها كلها
    ..،،

    لكني في المقابل بحب الافلام المصريه
    ..،،

    واتفرج علي الافلام دي ورد عليا
    ..،،

    دي قايمة افلام جديده ليها قصتها ...... وهدفها
    ..،،

    ومجيبتش سيرة الافلام القديمه
    ..،،

    افلام التمانيينات والتسعينات اللي انتوا بتقولو عليها فيها تخريف
    ..،،

    افلام عادل ايمان وفريد شوقي وسعاد حسني ونبيله عبيد وفطاحل السينما المصريه
    ..،،

    شوف الافلام دي ورد عليا
    ..،،

    الف مبروك
    ..،،

    طير انت
    ..،،

    لا تراجع ولا استسلام
    ..،،

    آسف علي الإزعاج
    ..،،

    عسل اسود
    ..،،

    بيبو وبشير
    ..،،

    رمضان مبروك ابو العلمين حمودة
    ..،،

    بنتين من مصر
    ..،،

    فاصل ونعود
    ..،،

    عزبة ادم
    ..،،

    ولاد العم
    ..،،

    دول اللي جم في بالي دلوقتي
    ..،،

    لكن افلام كتير اوي عجبتني من اللافلام الجديده
    ..،،

    زي افلام احمد السقا وافلام احمد عز
    ..،،

    الجزيرة & تيتو & افريكانو
    ..،،

    الرهينة & الشبح..،،

  3. #18
    الصورة الرمزية سينما 2000
    تاريخ التسجيل
    Mar 2010
    المشاركات
    2,720



    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eslam mashal مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته..،،

    انا عاشق للأفلام الهنديه لكن الافلام المصريه بردو ليها مكانتها واحترامها
    ..،،

    مش معني ان افلام تتعمل مش تمام زي فيلم انا بضيع يا وديع وفيلم شارع الهرن
    ..،،

    مش معناه ان السينما المصريه مش تمام
    ..،،

    انا بقول السينما الهنديه تمام وافلامها حلوه وانا بحبها كلها
    ..،،

    لكني في المقابل بحب الافلام المصريه
    ..،،

    واتفرج علي الافلام دي ورد عليا
    ..،،

    دي قايمة افلام جديده ليها قصتها ...... وهدفها
    ..،،

    ومجيبتش سيرة الافلام القديمه
    ..،،

    افلام التمانيينات والتسعينات اللي انتوا بتقولو عليها فيها تخريف
    ..،،

    افلام عادل ايمان وفريد شوقي وسعاد حسني ونبيله عبيد وفطاحل السينما المصريه
    ..،،

    شوف الافلام دي ورد عليا
    ..،،

    الف مبروك
    ..،،

    طير انت
    ..،،

    لا تراجع ولا استسلام
    ..،،

    آسف علي الإزعاج
    ..،،

    عسل اسود
    ..،،

    بيبو وبشير
    ..،،

    رمضان مبروك ابو العلمين حمودة
    ..،،

    بنتين من مصر
    ..،،

    فاصل ونعود
    ..،،

    عزبة ادم
    ..،،

    ولاد العم
    ..،،

    دول اللي جم في بالي دلوقتي
    ..،،

    لكن افلام كتير اوي عجبتني من اللافلام الجديده
    ..،،

    زي افلام احمد السقا وافلام احمد عز
    ..،،

    الجزيرة & تيتو & افريكانو
    ..،،

    الرهينة & الشبح..،،


    معاك حق افلام جميلة لكن عادية بالنسبة لابداع السينما المصرية قديما
    انت شفت أفلام زي:

    رد قلبي
    في بيتنا رجل
    الحرام
    دعاء الكروان
    غزل البنات
    صراع في الوادي
    صراع في الميناء
    المرأة المجهولة
    نهر الحب
    امرأة في الطريق
    جعلوني مجرما
    صراع في الوادي
    الناصر صلاح الدين
    المذنبون
    درب المهابيل
    شباب امرأة
    بداية ونهاية
    العار
    الكيف
    سواق الاتوبيس
    البرئ
    الفتوة
    البوسطجي
    بالاضافة الى كل افلام نجوم الكوميديا في الستينات
    وكل افلام عادل امام
    باين عليك جديد يابني
    سلااااااااااااااااام

  4. #19
    تاريخ التسجيل
    Feb 2011
    المشاركات
    14
    بالعكس
    انا بشوف قديم اكتر من الجديد
    لكن في كلامي انا حددت اني هتكلم علي الجديد بس لأن القديم مش محتاج اني اتكلم فيهم
    وبالنسبه لأفلام عمر الشريف وفاتن حمامه دي تعتبر افلام خالده
    لكن خلينا دلوقتي نتكلم عن الافلام الجديده بس
    اتفرج علي فيلم
    مثلا فيلم " آسف علي الازعاج "
    دا من الافلام الجديده
    وقولي السينما المصريه لسه بتعرف تنتج ولا خلاص راحت عليها خالص
    وبالنسبه للمقياس بتاعك دا مينفعش
    انت دلوقتي بتقيس الافلام المصريه بالنسبه للأفلام الهنديه ( مثلا بتقول مفيش افلام خيال علمي ... زي الهندي )
    ليه متقيسش الافلام الهنديه بالنسبه للأفلام المصريه؟
    وكمان متقيسش الافلام بالنسبه للايرادات بتاعتها
    لأن بوليود عالميه انما السينما المصريه تعتبر في الدور العربيه وقليل منها اللي بيتعرض برا
    وغيركده كمان ...... محناش مهتمين بالسينما عندنا ( مش بنروح سينما كتير يعني )
    لأن عندنا حجات تانيه كتير المفروض نهتم بيها مش هقولك آثار وحضاره ولا استصلاح اراضي
    بس كفايه المشكلات اللي كانت بتقابلنا الفتره اللي فاتت في عصر مبارك
    من مستوي المعيشه والعيش والميه و غيره


  5. #20
    الصورة الرمزية سينما 2000
    تاريخ التسجيل
    Mar 2010
    المشاركات
    2,720



    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eslam mashal مشاهدة المشاركة
    بالعكس
    انا بشوف قديم اكتر من الجديد
    لكن في كلامي انا حددت اني هتكلم علي الجديد بس لأن القديم مش محتاج اني اتكلم فيهم
    وبالنسبه لأفلام عمر الشريف وفاتن حمامه دي تعتبر افلام خالده
    لكن خلينا دلوقتي نتكلم عن الافلام الجديده بس
    اتفرج علي فيلم
    مثلا فيلم " آسف علي الازعاج "
    دا من الافلام الجديده
    وقولي السينما المصريه لسه بتعرف تنتج ولا خلاص راحت عليها خالص
    وبالنسبه للمقياس بتاعك دا مينفعش
    انت دلوقتي بتقيس الافلام المصريه بالنسبه للأفلام الهنديه ( مثلا بتقول مفيش افلام خيال علمي ... زي الهندي )
    ليه متقيسش الافلام الهنديه بالنسبه للأفلام المصريه؟
    وكمان متقيسش الافلام بالنسبه للايرادات بتاعتها
    لأن بوليود عالميه انما السينما المصريه تعتبر في الدور العربيه وقليل منها اللي بيتعرض برا
    وغيركده كمان ...... محناش مهتمين بالسينما عندنا ( مش بنروح سينما كتير يعني )
    لأن عندنا حجات تانيه كتير المفروض نهتم بيها مش هقولك آثار وحضاره ولا استصلاح اراضي
    بس كفايه المشكلات اللي كانت بتقابلنا الفتره اللي فاتت في عصر مبارك
    من مستوي المعيشه والعيش والميه و غيره

    زمان السينما المصرية كانت بتنتج 120 فيلم في السنة ولما تكون مقلة بتنتج 90
    فين انتاج هذه الأيام ...وبعدين انا اتفرجت على الافلام الي ذكرتها كلها افلام جميلة
    الهند فيها مشاكل اكثر من مصر لكن بينتجوا 1000 فيلم في السنة
    فرق شاسع بين المصرية والهندية من ناحية القصص والامكانيات والابداع والتمثيل
    اتمنى ان السينما المصرية تتقدم اكثر من الي هي عليه حاليا خصوصا بعد الثورة

  6. #21
    تاريخ التسجيل
    Feb 2011
    المشاركات
    14
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سينما 2000 مشاهدة المشاركة
    زمان السينما المصرية كانت بتنتج 120 فيلم في السنة ولما تكون مقلة بتنتج 90
    فين انتاج هذه الأيام ...وبعدين انا اتفرجت على الافلام الي ذكرتها كلها افلام جميلة
    الهند فيها مشاكل اكثر من مصر لكن بينتجوا 1000 فيلم في السنة
    فرق شاسع بين المصرية والهندية من ناحية القصص والامكانيات والابداع والتمثيل
    اتمنى ان السينما المصرية تتقدم اكثر من الي هي عليه حاليا خصوصا بعد الثورة
    1000 فيلم مين يا حاج.....انت بتكلم واحد من المريخ
    ولا انت دخلت التاميلي والتيلجو والطوليود واللوليود معاهم؟

    خلي كلامنا علي بوليود

  7. #22
    الصورة الرمزية سينما 2000
    تاريخ التسجيل
    Mar 2010
    المشاركات
    2,720



    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eslam mashal مشاهدة المشاركة
    1000 فيلم مين يا حاج.....انت بتكلم واحد من المريخ
    ولا انت دخلت التاميلي والتيلجو والطوليود واللوليود معاهم؟

    خلي كلامنا علي بوليود
    انا مش حج ...ومبتكلمش عن حاجة اصلا
    انسى الموضوع

  8. #23
    الصورة الرمزية كامل رابح
    تاريخ التسجيل
    Sep 2007
    المشاركات
    314
    بسم الله الرحمن الرحيم

    أنا تابعت النقاش ده من بدايته لنهايته

    أحب أشكر كل اللى ادلى بدلوه فى الموضوع واستفاض فى الكلام فيه
    واحب اضيف بعض النقط البسيطة
    طبعا انا عاشق للسينما الهندية وارتبطت بيها من صغرى من ايام ما كانوا
    بيعرضوا افلام اميتاب على التليفزيون المصرى واحنا صغيرين زى شولاى وكولى وشاكتى وغيره
    وبما انى مصرى فاتا متابع السينما المصرية من زمان جدا ... من وانا طفل فى الابتدائى
    وكذلك سينما هوليوود ... متابع افلامها من صغرى
    بالنسبة للافلام الهندية فانا اعترف ان الهنود بيبرعوا فى الامور الخاصة بالعواطف والمشاعر والأحاسيس
    زى افلام الرومانسية والافلام الاجتماعية والافلام الدرامية .... ده طبعا بالاضافة لبراعتهم فى الغناء والرقص
    الاكشن الهندى مش كله بيعجبنى ... لكن هو فى المجمل افضل واقوى من الاكشن المصرى بكتير
    وده لان الفيلم المصرى بيبقى نوعية ممزوجة بالاكشن ... مش اكشن فقط
    متلاقيش مثلا عندنا فى مصر فيلم زى قهر ... كله اكشن وضرب وتقتيل
    الامكانيات عندنا متسمحش باكشن شديد ولا خيال علمى ... ولا حتى رعب
    لكن فيه افلام مصرية قديمة وجديدة علمت معايا وليها عندى معزة خاصة جدا
    فيلم زى الجزيرة وفيلم ولاد العم وفيلم عمارة يعقوبيان وفيلم عجميستا ومؤخراً فاصل ونعود
    وافلام احمد حلمى طبعا زى عسل اسود واسف على الازعاج
    وظرف طارق وزكى شان والف مبروك ( ده طبعا بالنسبة للكوميديا )
    ولو رجعنا لورا شوية هنلاقى افلام تعتبر علامة فى تاريخ السينما المصرية
    صلاح الدين ، رد قلبى ، عنتر ابن شداد ، الرجل الثانى ، جعلونى مجرما ، البؤساء ، نهرالحب ، وغيره وغيره
    ده غير اللى بعديها زى الغول وخلى بالك من عقلك وغاوى مشاكل والعار والبرئ والكيف وحب لا يرى الشمس
    ولو لاحظنا هنلاقى ان كل الافلام اللى بنعتبرها صفوة السينما المصرية تعتمد على الدراما والاشجان
    والقصص اللى بتحكى احداث قديمة او شخصيات معينة ... وهنلاقى انها بعيدة كل البعد عن الاكشن
    والنوعيات الاخرى .. وده لان الامكانيات عندنا اصلا متسحمش
    ومع ذلك لو قارنت الاكشن فى بوليوود بالاكشن فى هوليوود هتلاقى فرق كبير جدا
    هيليوود بيجيدوا جدا صنع افلام الاكشن والخيال العلمى والرعب والغموض والاثارة والفزع
    فى حين ان بوليوود انتاجها للافلام دى مش بنفس درجة اجادة هوليوود
    كل سينما بتنتج حسب الامكانيات المتاحة قدامها
    وبرغم ان الاكشن البوليوودى مش بنفس درجة الاجادة لكنه محبب للنفس .. وكلنا نحب نشوفه
    ولا سيما الافلام القديمة .. وده لان الفيلم قالب على بعضه رائع لازم تشوفه كله ، وتخلصه تحس انك اتفرجت على
    فيلم بجد ... اما الرعب الهندى فبيافوروا فيه قوى ، وانا عموما مش بحب نوعية الرعب المصحوبة بمشاهد
    مخيفة او مفزعة او مقززة او منفرة ، بحب افلام الغموض والاثارة
    لكن بالنسبة لافلام الدراما والاجتماعيات والرومانسية فالهنود بصراحة افضل ناس يعملوها ، وبدون منازع

    اما بالنسبة لحال السينما المصرية الايام دى فبصراحة الاستاذ ايهاب نصار عنده حق

    السينما المصرية الايام دى يرثى لها ، بحزن لما اشوف افلام زى شارع الهرم ولا انا بضيع يا وديع
    ولا فكك منى ولا بالالوان الطبيعية ولا ولا لا .....

    اتمنى اشوف السينما المصرية تانى فى اوج مجدها زى ما كانت فيما مضى


  9. #24
    الصورة الرمزية سينما 2000
    تاريخ التسجيل
    Mar 2010
    المشاركات
    2,720



    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة كامل رابح مشاهدة المشاركة
    بسم الله الرحمن الرحيم

    أنا تابعت النقاش ده من بدايته لنهايته

    أحب أشكر كل اللى ادلى بدلوه فى الموضوع واستفاض فى الكلام فيه
    واحب اضيف بعض النقط البسيطة
    طبعا انا عاشق للسينما الهندية وارتبطت بيها من صغرى من ايام ما كانوا
    بيعرضوا افلام اميتاب على التليفزيون المصرى واحنا صغيرين زى شولاى وكولى وشاكتى وغيره
    وبما انى مصرى فاتا متابع السينما المصرية من زمان جدا ... من وانا طفل فى الابتدائى
    وكذلك سينما هوليوود ... متابع افلامها من صغرى
    بالنسبة للافلام الهندية فانا اعترف ان الهنود بيبرعوا فى الامور الخاصة بالعواطف والمشاعر والأحاسيس
    زى افلام الرومانسية والافلام الاجتماعية والافلام الدرامية .... ده طبعا بالاضافة لبراعتهم فى الغناء والرقص
    الاكشن الهندى مش كله بيعجبنى ... لكن هو فى المجمل افضل واقوى من الاكشن المصرى بكتير
    وده لان الفيلم المصرى بيبقى نوعية ممزوجة بالاكشن ... مش اكشن فقط
    متلاقيش مثلا عندنا فى مصر فيلم زى قهر ... كله اكشن وضرب وتقتيل
    الامكانيات عندنا متسمحش باكشن شديد ولا خيال علمى ... ولا حتى رعب
    لكن فيه افلام مصرية قديمة وجديدة علمت معايا وليها عندى معزة خاصة جدا
    فيلم زى الجزيرة وفيلم ولاد العم وفيلم عمارة يعقوبيان وفيلم عجميستا ومؤخراً فاصل ونعود
    وافلام احمد حلمى طبعا زى عسل اسود واسف على الازعاج
    وظرف طارق وزكى شان والف مبروك ( ده طبعا بالنسبة للكوميديا )
    ولو رجعنا لورا شوية هنلاقى افلام تعتبر علامة فى تاريخ السينما المصرية
    صلاح الدين ، رد قلبى ، عنتر ابن شداد ، الرجل الثانى ، جعلونى مجرما ، البؤساء ، نهرالحب ، وغيره وغيره
    ده غير اللى بعديها زى الغول وخلى بالك من عقلك وغاوى مشاكل والعار والبرئ والكيف وحب لا يرى الشمس
    ولو لاحظنا هنلاقى ان كل الافلام اللى بنعتبرها صفوة السينما المصرية تعتمد على الدراما والاشجان
    والقصص اللى بتحكى احداث قديمة او شخصيات معينة ... وهنلاقى انها بعيدة كل البعد عن الاكشن
    والنوعيات الاخرى .. وده لان الامكانيات عندنا اصلا متسحمش
    ومع ذلك لو قارنت الاكشن فى بوليوود بالاكشن فى هوليوود هتلاقى فرق كبير جدا
    هيليوود بيجيدوا جدا صنع افلام الاكشن والخيال العلمى والرعب والغموض والاثارة والفزع
    فى حين ان بوليوود انتاجها للافلام دى مش بنفس درجة اجادة هوليوود
    كل سينما بتنتج حسب الامكانيات المتاحة قدامها
    وبرغم ان الاكشن البوليوودى مش بنفس درجة الاجادة لكنه محبب للنفس .. وكلنا نحب نشوفه
    ولا سيما الافلام القديمة .. وده لان الفيلم قالب على بعضه رائع لازم تشوفه كله ، وتخلصه تحس انك اتفرجت على
    فيلم بجد ... اما الرعب الهندى فبيافوروا فيه قوى ، وانا عموما مش بحب نوعية الرعب المصحوبة بمشاهد
    مخيفة او مفزعة او مقززة او منفرة ، بحب افلام الغموض والاثارة
    لكن بالنسبة لافلام الدراما والاجتماعيات والرومانسية فالهنود بصراحة افضل ناس يعملوها ، وبدون منازع

    اما بالنسبة لحال السينما المصرية الايام دى فبصراحة الاستاذ ايهاب نصار عنده حق

    السينما المصرية الايام دى يرثى لها ، بحزن لما اشوف افلام زى شارع الهرم ولا انا بضيع يا وديع
    ولا فكك منى ولا بالالوان الطبيعية ولا ولا لا .....

    اتمنى اشوف السينما المصرية تانى فى اوج مجدها زى ما كانت فيما مضى

    كلام رائع وجميل
    اؤيدك واحييك عليه

  10. #25
    الصورة الرمزية سينما 2000
    تاريخ التسجيل
    Mar 2010
    المشاركات
    2,720



    كامل بالنسبة للاكشن الهوليودي
    بحسه عادي وبلا روح لكن البوكس الهندي ليه طعم خاص

  11. #26
    الصورة الرمزية كامل رابح
    تاريخ التسجيل
    Sep 2007
    المشاركات
    314

    Icon10

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سينما 2000 مشاهدة المشاركة
    كامل بالنسبة للاكشن الهوليودي
    بحسه عادي وبلا روح لكن البوكس الهندي ليه طعم خاص


    عشان كده بقولك انه برغم بدائيته الا انك تلاقيه اكشن محبب للنفس وتحب تتفرج عليه


    وبالنسبة للأكشن الهوليوودى أكشن عالى طبعا ، وله شريحة كبيرة جدا من محبيه وعشاقه
    مثلا افلام ارنولد وسلفستر ستالونى وآل باتشينو وأنطونيو بانديراس فى بعض افلامه وجون ترافولتا وجورج كلونى
    ده غير دولف لاند جرين وتوم كروز فى بعض افلامه وبراد بيت وراسل كرو والممثل الرائع جدا ويزلى سنيبس

    وبعدين روح الاكشن تحسها مع الفيلم عموما .. زى ما تقول كده سير الاحداث بيجبر المشهد على انه يطلع بالشكل ده
    تحس انه لو اتعمل بطريقة تانية مش هيدى نفس المتعة والاثارة اللى بنعيشها مع الفيلم

    وبعدين نحس روح ازاى اذا كانت هوليوود كلها افلامها خالية من الروح والعواطف
    احنا بنحس بالاكشن الهندى لاننا بنعيش الفيلم كله بجوارحنا وعواطفنا واحساسنا
    ودى حاجة ارتبطنا بيها من صغرنا - ده طبعا بالنسبة لمتابعى الهندى القديم -

    وفى العموم انا بفضل سينما بوليوود لانها اقرب السينمات لينا


  12. #27
    تاريخ التسجيل
    Feb 2011
    المشاركات
    14
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة كامل رابح مشاهدة المشاركة
    بسم الله الرحمن الرحيم

    أنا تابعت النقاش ده من بدايته لنهايته

    أحب أشكر كل اللى ادلى بدلوه فى الموضوع واستفاض فى الكلام فيه
    واحب اضيف بعض النقط البسيطة
    طبعا انا عاشق للسينما الهندية وارتبطت بيها من صغرى من ايام ما كانوا
    بيعرضوا افلام اميتاب على التليفزيون المصرى واحنا صغيرين زى شولاى وكولى وشاكتى وغيره
    وبما انى مصرى فاتا متابع السينما المصرية من زمان جدا ... من وانا طفل فى الابتدائى
    وكذلك سينما هوليوود ... متابع افلامها من صغرى
    بالنسبة للافلام الهندية فانا اعترف ان الهنود بيبرعوا فى الامور الخاصة بالعواطف والمشاعر والأحاسيس
    زى افلام الرومانسية والافلام الاجتماعية والافلام الدرامية .... ده طبعا بالاضافة لبراعتهم فى الغناء والرقص
    الاكشن الهندى مش كله بيعجبنى ... لكن هو فى المجمل افضل واقوى من الاكشن المصرى بكتير
    وده لان الفيلم المصرى بيبقى نوعية ممزوجة بالاكشن ... مش اكشن فقط
    متلاقيش مثلا عندنا فى مصر فيلم زى قهر ... كله اكشن وضرب وتقتيل
    الامكانيات عندنا متسمحش باكشن شديد ولا خيال علمى ... ولا حتى رعب
    لكن فيه افلام مصرية قديمة وجديدة علمت معايا وليها عندى معزة خاصة جدا
    فيلم زى الجزيرة وفيلم ولاد العم وفيلم عمارة يعقوبيان وفيلم عجميستا ومؤخراً فاصل ونعود
    وافلام احمد حلمى طبعا زى عسل اسود واسف على الازعاج
    وظرف طارق وزكى شان والف مبروك ( ده طبعا بالنسبة للكوميديا )
    ولو رجعنا لورا شوية هنلاقى افلام تعتبر علامة فى تاريخ السينما المصرية
    صلاح الدين ، رد قلبى ، عنتر ابن شداد ، الرجل الثانى ، جعلونى مجرما ، البؤساء ، نهرالحب ، وغيره وغيره
    ده غير اللى بعديها زى الغول وخلى بالك من عقلك وغاوى مشاكل والعار والبرئ والكيف وحب لا يرى الشمس
    ولو لاحظنا هنلاقى ان كل الافلام اللى بنعتبرها صفوة السينما المصرية تعتمد على الدراما والاشجان
    والقصص اللى بتحكى احداث قديمة او شخصيات معينة ... وهنلاقى انها بعيدة كل البعد عن الاكشن
    والنوعيات الاخرى .. وده لان الامكانيات عندنا اصلا متسحمش
    ومع ذلك لو قارنت الاكشن فى بوليوود بالاكشن فى هوليوود هتلاقى فرق كبير جدا
    هيليوود بيجيدوا جدا صنع افلام الاكشن والخيال العلمى والرعب والغموض والاثارة والفزع
    فى حين ان بوليوود انتاجها للافلام دى مش بنفس درجة اجادة هوليوود
    كل سينما بتنتج حسب الامكانيات المتاحة قدامها
    وبرغم ان الاكشن البوليوودى مش بنفس درجة الاجادة لكنه محبب للنفس .. وكلنا نحب نشوفه
    ولا سيما الافلام القديمة .. وده لان الفيلم قالب على بعضه رائع لازم تشوفه كله ، وتخلصه تحس انك اتفرجت على
    فيلم بجد ... اما الرعب الهندى فبيافوروا فيه قوى ، وانا عموما مش بحب نوعية الرعب المصحوبة بمشاهد
    مخيفة او مفزعة او مقززة او منفرة ، بحب افلام الغموض والاثارة
    لكن بالنسبة لافلام الدراما والاجتماعيات والرومانسية فالهنود بصراحة افضل ناس يعملوها ، وبدون منازع

    اما بالنسبة لحال السينما المصرية الايام دى فبصراحة الاستاذ ايهاب نصار عنده حق

    السينما المصرية الايام دى يرثى لها ، بحزن لما اشوف افلام زى شارع الهرم ولا انا بضيع يا وديع
    ولا فكك منى ولا بالالوان الطبيعية ولا ولا لا .....

    اتمنى اشوف السينما المصرية تانى فى اوج مجدها زى ما كانت فيما مضى



    شكرا يا غالي علي كلامك الجميل
    نورت التوبيك
    كل اللي انا عايز اقوله
    " انا من محبي الافلام الهنديه....انا مدمن افلام هنديه....يعني بصحي الصبح افطر بفيلم واحلي بفيلم واتغدي بفيلم و اتعشي بفيلم ... انا مقولتش ان السينما المصريه افضل من السينما الهنديه ......... السينها الهنديه افضل بمراحل في جميع العصور .... حتي في السبعينات والثمانيينات ايام اميتاب و دارمندار والناس دي ...... كل اللي انا عايز اوصله هوا ان السينما المصريه لسه فيها امل......وزي ما بتنتج الوحش بتنتج الحلو ( بتنتج الحلو مش الاحلي) ...... وفيه افلام حلوه جديده كتييييير.... اقصد ان الحكم علي الافلام العربي بتبقي علي النوعين( علي الحلو والوحش ) ...... لكن مينفعش نسيب الحلو ونتكلم علي الوحش بس.....طبعا انا اقصد بكلامي كله الافلام الجديده يعني من حوالي سنة 2008 وانت طالع "

    انا آسف يا ايهاب ان كونت زعلت مني انا اقصد اهزر معاك بس مش اكتر
    انت صديقي من زمان واختلاف الرأي لا يفسد للود قضية



  13. #28
    تاريخ التسجيل
    Feb 2011
    المشاركات
    14
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سينما 2000 مشاهدة المشاركة
    كامل بالنسبة للاكشن الهوليودي
    بحسه عادي وبلا روح لكن البوكس الهندي ليه طعم خاص
    فيه افلام اكشن اجنبي حلوه برضو
    زي رامبو و مليون دولار بيبي وترانسبورتر و الفيلم الفرنسي الجامد اخر حاجه الحي 13 وافلام كتير تانيه
    لكن بردو في معظم الافلام الاجنبي بحس انها حركات كده وخلاص
    وتكسير سييارات و ضرب علي الفاضيس ومفيش قصه في الفيلم
    بعكس الهندي ( فيلم سنغام الجديد لأجاي ديفجان فيلم تحفة)

  14. #29
    تاريخ التسجيل
    Oct 2011
    المشاركات
    5
    كل سينما لها ابداعتها التي لا تتوفر باخرى ..

    فالسينما الهندي من ابداعتها كتابه القصة فتلقى الكاتب يكتب فيلم ثلاث ساعات بدون ما يخليك تمل ويشعرك بطول الفيلم بل بالعكس لما يخلص الفيلم تزعل وتقول لو طول كمان شوية وهذه ميزة لا توجد الا عند الهنود وحدهم لا تجدها في اي كاتب اخر وخصوصا ان جميع الافلام الهنديه تتراوح بين الساعتين والثلاث ساعات ونادر جدا ما تلقى فيلم هندي ساعه ونصف !

    فما هذه العقول التي تقدر ان تكتب روايات تصل لساعتين وثلاث ساعات بدون ملل وتكرر !

    الفيلم المصري يا دوب ساعه ونصف ويتقول متى راح يخلص او بتسير تقدم في الفيلم حتى تشوف نهايتة على شان تقوم .

    السينما الهندي تتميز في صناعه الكليب والاغاني والرقص وهذه خاصيه ثانيه غير كتابه القصة لا تتوفر باي سينما اخرى نهائيا .

    فن الاخراج والتصوير والديكور عند الهنود مبهر واكثر من روعه يستاهل 10\10 .

    التعديل الأخير تم بواسطة reyad solomon; 14-10-2011، الساعة 12:16 PM

  15. #30
    تاريخ التسجيل
    Sep 2011
    المشاركات
    56
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سينما 2000 مشاهدة المشاركة
    احنا اصلا بنحب السينما الهندية عشان الأكشن الي فيها
    ليش هي السينما المصرية فيها اكشن؟
    انت ما فهمت قصدي

    انا لا اعني الاكشن المتطور

    انا اعني فقط في اشياء سهلة لكن بوليود يتجاهلوها

    مثلا الشجار و القتال و المطاردة في مبالغة شديدة منذ القدم

    الان تطور الاكشن الهندي لكن في تناقض كبير بين الافلام

    مثلا لو شفت فيلم دابانغ و افلام سوني ديول خاصة قمة في السخافة مثل big brother و tesre ankh و غيره

    افلام اكشاي كومار احيانا الاكشن ابداع و احيانا الاكشن مبالغ فيه

    مثلا في افلام كان الاكشن فيه معقول و ما حسينا بمبالغة

    مثل kantee او ajnabee و حتى فيلم don ل شاروخان معقول نوعا ما


    في افلام مثل سينغهام و دابانغ رغم روعة الفيلمين لكن الاكشن تافه يعني تصور البطل لا يضرب و لا يلمس و كانه البطل الخارق

    شيئ لا يدخل العقل ابدا


    هوليود ما عندهم هالشيئ ابدا الا في افلام الخيال العلمي او افلام مثل سوبرمان و باتمان و سبيدر مان



    يعني انا احاول ان اقول ان الاكشن في بوليود كل مرة له طعم


    لكن بالتاكيد افضل رومانسية في العالم هي بوليود

    لكن الاكشن لا



    نرجع للسنيما المصرية مثلا لاحظ احمد السقا عند المعارك او عند المطاردات او تسلق الجدران تحس شيئ بسيط و معقول

    ما اشوف اي مبالغة في الافلام المصرية رغم بساطة الاكشن و قلة الامكانيات


    و اضيف شيئ اخير ان مصر كانت في الابيض و الاسود الى حدود الثمانينات

    اما حاليا هي متالقة فقط في الكوميديا

    اغلب افلامها كوميدية و اعتقد لديها كوميديين من العيار الثقيل


    احمد حلمي و محمد هينيدي و هاني رمزي و احمد رزق و ماجد الكدواني و اللي مثل الدبور و غيره

    و قبلهم عادل امام و سعيد صالح و احمد بدير و محمد عوض و اسماعيل ياسين الى اخره

ضوابط المشاركة

  • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
  • لا تستطيع الرد على المواضيع
  • لا تستطيع إرفاق ملفات
  • لا تستطيع تعديل مشاركاتك