موقع الدي في دي العربي

الموقع الأكثر تطوراً في مجال الترفيه والتسلية وهو أحد مواقع شبكة منتديات مكتوب، تابع أحدث أخبار الأدب والفن الأفلام والمسلسلات، الرياضة، البرامج والألعاب، الفضائيات والاتصالات، العلوم واللغات، شاركنا آرائك مع محبي الفن والثقافة ، انضم الآن



+ الرد على الموضوع
صفحة 1 من 6 1 2 3 ... الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 15 من 83
Like Tree0Likes

الموضوع: (ويجا) لعبة الحياه والموت (ارجو التثبيت)

  1. #1
    تاريخ التسجيل
    Mar 2005
    المشاركات
    74

    (ويجا) لعبة الحياه والموت (ارجو التثبيت)

    الهدف الاول دائما فى السينما هو المتعه وهذا هو دائما تفكير المخرج الشاب خالد يوسف وهو تلميذ فى مدرسة يوسف شاهين فخالد يوسف وكعادته يقدم الممتع فى افلامه تقديم رسالته فى الفيلم وهو مايريد قوله ولفت نظر المشاهد له دون ان يقوم بمناقشة محاضره ولكنه يعتمد على ذكاء المشاهد فى استنتاج فكرته ولكن ادائه دائما سلس وليس كجو الذى تتميز افلامه بانها ليست للناس كلها .
    ولاننسى افلام خالد يوسف التى قدم فيها افكاره مثل العاصفه وجواز بقرار جمهورى وانت عمرى وهو احد اهم كلاسيكيات السينما المصريه قى العقد الاخير وفيلمه الاخير يوجا الذى عاد بنا الى افلام الاثاره وانتظار الحدث وتلهف المشاهد لمعرفة نهايته .
    يبدا الفيلم بتجمع شله اصدقاء من الجامعه الى ان اهوا الجامعه وهم فى الغردقه والاصدقاء هم ابطال الفيلم بالتساوى فادوارهم كلها بنفس الحجم فى تداخل رائع تمكن المخرج وهو المؤلف ايضا من المسك بخيوط جميع الشخصيات والاهتمام بها دون ان يترك مجال لاى ثغرات بها
    .فنجد ان شريف منير الغنى زوج هند صبرى التى اختارته من بين الشله نظرا لشخصيته القويه والتزامه الاخلاقى وهو عكس هانى سلامه الممثل المتقلب بين البنات ولا ابراهيم وهو الدور الذى قام ببطولته الوجه الجديد محمد الذى كان متجوزا من منه شلبى (مريم) عرفيا من 7 سنوات وهو ابن القريه التى احبته مريم وقامت بمساعدته حتى وجد عمل وقامت بتاجير شقه له وساعدته ولكنه كان لا يحبها ولكن يحب فريدة زوجة شريف منير صديقه ايضا .
    ويجا لعبة الفيلم التى قام الابطال بلعبها فتنبات بتنبات لهم لكل شخصيه نبوءه معينه يعود الابطال من الغردقه ويتركوا هانى مع دوللى شاهين (سيلين) التى اوهمته بحبها وهى عضوه فى احد العصابات فقامت بسرقة هانى سلمه والهروب ويذكر ان الاللعبه تنبات له بالنصب.
    شريف منير يحلم دائما بخيانة زوجته له مع هانى وقيامه بقتلهما ويترك ابراهيم مريم بعد سبع سنوات نظرا لانها كانت تعرف رجلا قبله وغلطت معه ولم يغفر لها وتقوم بالانتحار لكنهم ينقذوها .
    والد فريده يموت حسب تنابا اللعبه .
    كل هذا اول نصف ساعه من الفيلم مجموعة احداث غير متلاحقه اوهمت المشاهد ان الفيلم غير مترابط .
    يوهم شريف منير باللعبه ويفكر بها وتشغل فكره وهو متاكد ان اللعبه صادقه وقام بتجهيز المسدس ويسال نفسه دائما من سيقتل .
    يعود هانى من الغردقه ولكن بعد ان احب الفتاه التى سرقته التى احبته ايضا ولكن عملها لا يكون فيه حب .
    شريف منير يعثر على حبوب منع حمل فى دولاب زوجته تزيد المشاكل بينهم ويتدخل ابراهيم لحل المشكله فيواجه رفض منه ويزداد شكوك شريف منير فى كل شىء .
    اما فريده فهى لا تدرى ماذا تفعل معه فقد احتلت نبوءة اللعبه كل جزء فى عقله
    فريده تحاول اصلاح ابراهيم على مريم لا تتمكن من ذللك.
    هانى سلامه يصاب باحباط بعدم العثور على الفتاه ويصاب بتوتر فى عمله.
    شويف منير يكتشف اسم الكافتيريا من ايام الجامعه هوا نفس الاسم اللذى ذكرته اللعبه.
    يرجع الى الكافتيريا لاياجاد السر بيها
    هانى سلامه يقابل مريم وفى الكافتيريا وكانت سكرانه يقوم بتوصيلها ويقوم بتناول الحشيش معها تتراءى له على شكل ساره وتراه على شكل ابراهيم يستقظون صباحا ليجدوا نفسهم من غير ملابس هى تبكى وهو يمشى .
    بعد شهرين تتزايد الشكوك مع شريف منير يقترب من الجنان بالسلاح . مريم تحمل.
    تذهب لابراهيم تتوسله كى يتزوجها يبدا يحن ويوقل انه ظلمها . يستشير شريف منير الذى كان يعلم بخيانة هانى سلامه .
    يتجه ابراهيم ويقوم بضرب هانى يحاول شريف منعهم ولكنهم يختصموا مع بعضهم .
    تمر الايام على مريم تفكر فى الانتقام بقتل ابراهيم تخبر فريده بذللك.
    هانى الفتاه تذهب وتسلم نفسها اليه بدل ان يوصلها للسجن يخطبها. يعزم ابراهيم ويصالحه ويعزم شريف وزوجته ويعزم مريم .
    مريم تتوجه لقتل ابراهيم .شريف يعلم ان فريده عند ابرراهيم فى الشقه نظرا لوضعه جهاز تسجيل المكامات ز
    يتوجهوا للشقه يسمعوا اعتراف ابراهيم بحبه لفريده هانى يجدهم تاخروا يذهب لابراهيم الشقه يشتبكوا ثلاثتهم يتركهم هانى ويقول لهم اقتلوا بعض براحتكم يتوجه للمصعد فى وقت ظن المشاهدين ان الامور استقرت يسمع دوى ثلاث رصاصات وصوت صراخ يفتح هانى سلامه الباب ينتهى الفيلم .



    معذره لاختصارى للفيلم ولكن لان الفيلم من الاخر ميتحكاش يتشاف على طول .
    تميزت صورة خالد يوسف بجماليتها خصوصا فى الغردقه واغانى دوللى شاهين كانت مقبوله لحد ما وان كانت للتعبير عن حب الطرفين.
    شريف منير دخل فى حياته مرحله جميله من حياته الفنيه حيث بدا التالق فى تعابير الوجه والتحكم بعضلات الوجه مما سيجعله متميزا فى هذا المجال.
    هانى سلامه من دور الى دور مستواه فى ارتفاع وازدياد تالقه وتميزه بروح التعارون بين زملائه وبينه .
    هند صبرى من وجهة نظرى لم تكن هند صبرى التى ادت مواطن ومخبر وحرامى ولا حتى بنات وسط البلد او احلى الاوقات .
    منه شلبى مع خالد يوسف حاجه تانيه خالص مش هيا بتاعت ابو العربى .منه شلبى هتفرق كتير اوى فى السينما المصريه .اداءا وشكلا .
    دوللى شاهين تكمل غنى فى ميلودى احسن.
    محمد محمد الخلعى اداء لا باس به باول مره امام الكاميرا ينقصه مرونه كبيره وان كان واضح ان المخرج تعب على ما وصلله للى هوا فيه .
    خالد يوسف اثبت تنوع ادواره وتالق فى القصه التى كان واضح جدا ان هناك جهد بذل فيها .وتميز ايضا فى استخدام الموسيقى التصويريهه مع الاداء مما كان له افضل رد فعل فى تاثير الفيلم على الجمهور فى السينما . ايضا يحسب له محاولة ادخال بعض الوجوه الجديده فى السينما واعطاءها مساحات كبليره .
    وخالد يوسف اثبت انه سيكون له مدرسه سينمائيه لم تتحدد ملامحها بعد وان كانت من اهم مميزاتها المتعه مع الفكر


    انتهى كلامنا عن ويجا
    ارجو التثبيت وارجو من الاعضاء الردود عشان اكتب عن الافلام التانيه.
    انتظرونا ...............................................ظرف طارق

  2. #2
    الصورة الرمزية roudypasta
    تاريخ التسجيل
    Jan 2006
    المشاركات
    1,215
    انا متاكد ان الفيلم الحلو لأني اثق في خالد يوسف و شريف منير و هاني سلاممة و هند صبري.......................وانت اكدتلي الموضوع فأنا متشوق اني اشوفه بسرعة
    الف شكر على التحليل

  3. #3
    تاريخ التسجيل
    Mar 2005
    المشاركات
    74
    لا شكر على واجب يا رودى وفين يا ناس الردود انا تعبت اوى فى التحليل عاوزين نشوف ردود وياريت الموضوع يتثبت

  4. #4
    الصورة الرمزية liondvd
    تاريخ التسجيل
    Nov 2005
    المشاركات
    3,164

  5. #5
    الصورة الرمزية minamassoud
    تاريخ التسجيل
    Apr 2004
    المشاركات
    218
    الفيلم ده جامد جدا جدا جدا انا دخلته

  6. #6
    تاريخ التسجيل
    Mar 2005
    المشاركات
    74
    اديك عرفت حكاية ويجا وادخل الفيلم والقرار بايدك يا يعجبك يا ميعجبكش

  7. #7
    الصورة الرمزية Amorous Pharaoh
    تاريخ التسجيل
    Jan 2004
    المشاركات
    1,980
    قرأت سطر في نصف الحوار عرفت منه حدث هام في الفيلم

    أرجو أن تراعي في مواضيعك النقدية عدم حرق الأحداث


  8. #8
    تاريخ التسجيل
    Apr 2005
    المشاركات
    319
    يا جماعه فيلم ايه اللى عمالين تشكروا فيه كده انا حسيت انكم بتتكلموا على فيلم عالمى لا سمح الله فيلم ويجا ده بصراحه مكانه مش السينما ده مكانه فى ال............. وطبعا فاهمين قدى ايه ؟؟؟ وهاقول على الاسباب اللى تخلينى اقول كده
    فى حد عاقل يصدق ان واحده متجوزه عرفى من واحد سبع سنين وبعد كده يبقى الفراق عشان مختلفين ؟ ماشى هانصدق دى (طيب كان جاب سبب معقول شويه)
    تانى حاجه : فى واحد (شريف منير) يبقى عارف ان مراته طول عمرها معجبه بصاحبه ونفسها جوزها يبقى زيه وعايش حياته معاها عادى لا وايه بيتكلموا فى الموضوع دى عادى جدا وبتقولوا كمان طيب وفيها ايه لما تبقى زيه عشان حياتنا تبقى احسن ( بالله عليك يا شيخ لو مكانه ومراتك بتقولك كده ؟ كنت عملت ايه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ )
    تالت حاجه : فى واحده (هند صبرى) لمجرد ان حبيبها بعد عنها شويه ايام الجامعه (اسبوعين بس زى ماجه فى الفيلم) تروح تعمل علاقه مع زميله وتنام معاه كمان ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ والادهى من كده انهم بقوا اصحاب عادى واتجوزت صاحبه وعايشين عادى برضه والحياه حلوة ايزى خالص
    رابع حاجه :اول مره فى السينما اشوف منظر واحده سابها حبيبها الاقيها تانى مشهد قاعده بتضرب بيره وكمان لما جه (هانى سلامه) عشان يوصلها البيت قالتله (خد لف لنا السيجارتين دول) انا مثلا كنت معتقد انها هاتشتكى له من صاحبه والموقف ينتهى على كده لان ده الطبيعى لكن لان المخرج بيقدم سينما جامده جدا لاقينا البطله بتعمل دماغ بانجو
    ومش بس كده لا كمل المشهد بأن منى شلبى نامت مع هانى سلامه (ده طبعا اخراج عالى جدا وافكار جديده على السينما؟؟؟؟؟)
    خامس حاجه : فى واحد (هانى سلامه) ينام مع مرات صاحبه (منى شلبى) وهو سكران وعايز يروح يقولوا انا نمت مع مراتك (سورى والله ماكنت اقصد ... هى كانت سكرانه وبعد كده عملنا دماغ بانجو لاقينا نفسنا كده) وقال ايه عايز يقولوا عشان لو خبى عليه يبقى كده هو حاسس انه بيخونوا ؟؟؟؟؟؟؟؟؟ تصوروا بقى
    سادس حاجه: فى راجل فى الدنيا يعلق بنت من على الشط وبعد كده ياخدها البيت وينام معاها ويصحى يلاقيها سرقته وقلبت كل اللى معاه وهربت ( جايزه كبرى للى يقولى البنت دى بتشتغل ايه ) وبعد كده قال ايه بيدور عليها عشان بيحبها
    سابع حاجه : ايه رايكم فى واحد بعد ما نام مع مرات صاحبه رايح يعزمه على خطوبته وعادى يعنى هو كان عمل حاجه غلط لاسمح الله
    تامن حاجه : انا كنت هاتنقط وانا باتفرج على الفيلم ده .. هو ده الابداع وهى دى السينما لو ده رأيكم يبقى انا اسف ليكم لأن كده السينما اللى بأتكلم عنها حاجه تانيه غير السينما اللى بتتكلموا عنها

  9. #9
    تاريخ التسجيل
    Jul 2005
    المشاركات
    123
    شكرا على التعليق الجميل
    وانا دخلت الفبلم والفيلم فعلا تحفه ولازم تشوفوا
    وبالذات اخر الفيلم ( ملوووووووش حل )

  10. #10
    تاريخ التسجيل
    Mar 2005
    المشاركات
    74
    [QUOTE=Amorous Pharaoh]قرأت سطر في نصف الحوار عرفت منه حدث هام في الفيلم

    أرجو أن تراعي في مواضيعك النقدية عدم حرق الأحداث

    [/QUOTكان لازم احرق الاحداث لان الفيلم ده بالذات من الصعب جدا تلخيصه لترابط العلاقات بين الشخصيات والازدواجيه فى الحوار انا عملت اللى قدرت عليه وشكرا على ردك

  11. #11
    تاريخ التسجيل
    Mar 2005
    المشاركات
    74
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Devil_H
    شكرا على التعليق الجميل
    وانا دخلت الفبلم والفيلم فعلا تحفه ولازم تشوفوا
    وبالذات اخر الفيلم ( ملوووووووش حل )
    انا معاك فعلا نهاية الفيلم من اهم اسباب نجاحه ولو تابعت الفيلم كله ماعادا اخر ربع ساعه هيكون اسوا فيلم انتا دخلته سينما فى حياتك لكن ده سبب نجاح الفيلم النهايه

  12. #12
    تاريخ التسجيل
    Mar 2005
    المشاركات
    74
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة moody31
    يا جماعه فيلم ايه اللى عمالين تشكروا فيه كده انا حسيت انكم بتتكلموا على فيلم عالمى لا سمح الله فيلم ويجا ده بصراحه مكانه مش السينما ده مكانه فى ال............. وطبعا فاهمين قدى ايه ؟؟؟ وهاقول على الاسباب اللى تخلينى اقول كده
    فى حد عاقل يصدق ان واحده متجوزه عرفى من واحد سبع سنين وبعد كده يبقى الفراق عشان مختلفين ؟ ماشى هانصدق دى (طيب كان جاب سبب معقول شويه)
    تانى حاجه : فى واحد (شريف منير) يبقى عارف ان مراته طول عمرها معجبه بصاحبه ونفسها جوزها يبقى زيه وعايش حياته معاها عادى لا وايه بيتكلموا فى الموضوع دى عادى جدا وبتقولوا كمان طيب وفيها ايه لما تبقى زيه عشان حياتنا تبقى احسن ( بالله عليك يا شيخ لو مكانه ومراتك بتقولك كده ؟ كنت عملت ايه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ )
    تالت حاجه : فى واحده (هند صبرى) لمجرد ان حبيبها بعد عنها شويه ايام الجامعه (اسبوعين بس زى ماجه فى الفيلم) تروح تعمل علاقه مع زميله وتنام معاه كمان ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ والادهى من كده انهم بقوا اصحاب عادى واتجوزت صاحبه وعايشين عادى برضه والحياه حلوة ايزى خالص
    رابع حاجه :اول مره فى السينما اشوف منظر واحده سابها حبيبها الاقيها تانى مشهد قاعده بتضرب بيره وكمان لما جه (هانى سلامه) عشان يوصلها البيت قالتله (خد لف لنا السيجارتين دول) انا مثلا كنت معتقد انها هاتشتكى له من صاحبه والموقف ينتهى على كده لان ده الطبيعى لكن لان المخرج بيقدم سينما جامده جدا لاقينا البطله بتعمل دماغ بانجو
    ومش بس كده لا كمل المشهد بأن منى شلبى نامت مع هانى سلامه (ده طبعا اخراج عالى جدا وافكار جديده على السينما؟؟؟؟؟)
    خامس حاجه : فى واحد (هانى سلامه) ينام مع مرات صاحبه (منى شلبى) وهو سكران وعايز يروح يقولوا انا نمت مع مراتك (سورى والله ماكنت اقصد ... هى كانت سكرانه وبعد كده عملنا دماغ بانجو لاقينا نفسنا كده) وقال ايه عايز يقولوا عشان لو خبى عليه يبقى كده هو حاسس انه بيخونوا ؟؟؟؟؟؟؟؟؟ تصوروا بقى
    سادس حاجه: فى راجل فى الدنيا يعلق بنت من على الشط وبعد كده ياخدها البيت وينام معاها ويصحى يلاقيها سرقته وقلبت كل اللى معاه وهربت ( جايزه كبرى للى يقولى البنت دى بتشتغل ايه ) وبعد كده قال ايه بيدور عليها عشان بيحبها
    سابع حاجه : ايه رايكم فى واحد بعد ما نام مع مرات صاحبه رايح يعزمه على خطوبته وعادى يعنى هو كان عمل حاجه غلط لاسمح الله
    تامن حاجه : انا كنت هاتنقط وانا باتفرج على الفيلم ده .. هو ده الابداع وهى دى السينما لو ده رأيكم يبقى انا اسف ليكم لأن كده السينما اللى بأتكلم عنها حاجه تانيه غير السينما اللى بتتكلموا عنها
    اول حاجه يامودى من طريقة نقدك للفيلم اثبت ان مفهاش احتراف مع احترامى ليك او لوجهة نظرك انتا بتشوف الفيلم زى اى مشاهد عادى راح السينما شاف الفيلم مشى من السينما وكل تفكيرك لما دخلت الفيلم انك تطلع فيه اى عيب من غير ماتبص على الفيلم بشكل عام وانا هناقش كلامك وهثبتلك ان وجهة نظرك غير دقيقه
    كمان لما انا اقول راى فى الفيلم ليا اسبابى اللى شرحتها وانتا قولت اسبابك فى نقد الفيلم وتعالى نتكلم شويا فى النقط اللى انتا قولت عليها
    اولا:ابراهيم ومريم فى الفيلم مكنوش متجوزين سبع سنين طبعا لانهم عرفوا بعض من اولى جامعه يعنى لما هيعرفوا بعض هيتجوزا عرفى على طول؟ المؤلف محددش السبع سنين .
    ثانيا:انتا بتقول شريف منير عارف ان مراته معجبه بصاحبه وعاوز يتجوزها غلط لان فى الفيلم شريف منير شاكك ان مراته معجبه بصاحبه وهناك فرق كبير ثانيا ازاى صاحبه عاوز يتجوزها وهيا متجوزه اصلا؟ ثنيا هانى سلامه مكنش بيحبها وكان كل يوم مع واحده.
    ثالثا : لما كان فيه خلاف بين مجيده وجوزها منامتش مع ابراهيم كانوا فى الشقه وباسوا بعض بس هناك فرق كبير برده.
    رابعا:لو انتا اول مره تشوف واحده فى السينما سابها حبيبها وراحت تشرب بيره واللهى حاجه غريبه شكلك مشوفتش افلام قبل كده . كمان تشرب حشيش اوعى تقولى كمان ان مفيش بنات بتشرب حشيش.ولا لازم السينما تجيبلك البنات اللى بيصلوا بس ديه وجهة نظر المؤلف للشخصيه وده رايه.
    خامسا:انتا نفسك قولت اولا صاحبه كان متجوزها عرفى وسابها يبقوا متجوزين؟
    يعنى مكنتش مراته يبقى مش هبص على بقيت الكلام اللى انتا بنيت عليه كلامك لان الاساس غلط.
    سادسا : علق واحده من على الشط وخدها بيته طبعا لا لانه كان فى فندق كمان هيا شغاله ايه؟ اكيد مش بتبيع سبح يا مودى . وبعدين حبها او محبهاش انتا مالك هوا صاحبك ؟ كمان ديه وجهة نظر مؤلف ولا نروح احنا نكتب السيناريو كمان.
    سابعا:واللهى ماهى مراته انتا باين عليك دخلت فيلم تانى ههههههههه.
    بس يا مودى ومتزعلش بس انا كنت بناقش معاك الفيلم ونستنى من الاعضاء يشاركونا فى الموضوع ده عشان الموضوع كبر اوى

  13. #13
    الصورة الرمزية roudypasta
    تاريخ التسجيل
    Jan 2006
    المشاركات
    1,215
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة moody31
    يا جماعه فيلم ايه اللى عمالين تشكروا فيه كده انا حسيت انكم بتتكلموا على فيلم عالمى لا سمح الله فيلم ويجا ده بصراحه مكانه مش السينما ده مكانه فى ال............. وطبعا فاهمين قدى ايه ؟؟؟ وهاقول على الاسباب اللى تخلينى اقول كده
    فى حد عاقل يصدق ان واحده متجوزه عرفى من واحد سبع سنين وبعد كده يبقى الفراق عشان مختلفين ؟ ماشى هانصدق دى (طيب كان جاب سبب معقول شويه)
    تانى حاجه : فى واحد (شريف منير) يبقى عارف ان مراته طول عمرها معجبه بصاحبه ونفسها جوزها يبقى زيه وعايش حياته معاها عادى لا وايه بيتكلموا فى الموضوع دى عادى جدا وبتقولوا كمان طيب وفيها ايه لما تبقى زيه عشان حياتنا تبقى احسن ( بالله عليك يا شيخ لو مكانه ومراتك بتقولك كده ؟ كنت عملت ايه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ )
    تالت حاجه : فى واحده (هند صبرى) لمجرد ان حبيبها بعد عنها شويه ايام الجامعه (اسبوعين بس زى ماجه فى الفيلم) تروح تعمل علاقه مع زميله وتنام معاه كمان ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ والادهى من كده انهم بقوا اصحاب عادى واتجوزت صاحبه وعايشين عادى برضه والحياه حلوة ايزى خالص
    رابع حاجه :اول مره فى السينما اشوف منظر واحده سابها حبيبها الاقيها تانى مشهد قاعده بتضرب بيره وكمان لما جه (هانى سلامه) عشان يوصلها البيت قالتله (خد لف لنا السيجارتين دول) انا مثلا كنت معتقد انها هاتشتكى له من صاحبه والموقف ينتهى على كده لان ده الطبيعى لكن لان المخرج بيقدم سينما جامده جدا لاقينا البطله بتعمل دماغ بانجو
    ومش بس كده لا كمل المشهد بأن منى شلبى نامت مع هانى سلامه (ده طبعا اخراج عالى جدا وافكار جديده على السينما؟؟؟؟؟)
    خامس حاجه : فى واحد (هانى سلامه) ينام مع مرات صاحبه (منى شلبى) وهو سكران وعايز يروح يقولوا انا نمت مع مراتك (سورى والله ماكنت اقصد ... هى كانت سكرانه وبعد كده عملنا دماغ بانجو لاقينا نفسنا كده) وقال ايه عايز يقولوا عشان لو خبى عليه يبقى كده هو حاسس انه بيخونوا ؟؟؟؟؟؟؟؟؟ تصوروا بقى
    سادس حاجه: فى راجل فى الدنيا يعلق بنت من على الشط وبعد كده ياخدها البيت وينام معاها ويصحى يلاقيها سرقته وقلبت كل اللى معاه وهربت ( جايزه كبرى للى يقولى البنت دى بتشتغل ايه ) وبعد كده قال ايه بيدور عليها عشان بيحبها
    سابع حاجه : ايه رايكم فى واحد بعد ما نام مع مرات صاحبه رايح يعزمه على خطوبته وعادى يعنى هو كان عمل حاجه غلط لاسمح الله
    تامن حاجه : انا كنت هاتنقط وانا باتفرج على الفيلم ده .. هو ده الابداع وهى دى السينما لو ده رأيكم يبقى انا اسف ليكم لأن كده السينما اللى بأتكلم عنها حاجه تانيه غير السينما اللى بتتكلموا عنها
    بص يا باشا الاختلاف في الرأي لا يفسد للود قضية و ان همشي معاك واحدة واحدة
    بالنسبة لاولا
    مفيش مشكلة انه يجوزها عرفي ست سنين لانه اساسا مابيحبهاش بياخد منها العايزه و خلاص مش فارقة معاه و هي كمان اكتشفت كده في الاخر لما قالت لهند صبري انه قعد يلعب بجسمها بس ست سنين و هي بتحبه و غلطت خلاص مفيش ادامها غير انها تستنى و لو حتى عشرين سنة.
    بالنسبة لثانيا
    كل واحد فينا في الحلو و الوحش و الحب ان الواحد يستحمل الوحش قبل ما يحب الحلو و هي مش قادرة تشتحمل الوحش بتاع هاني سلامة و قالتله حتى هاني كان ادامي علطول بس انا اخترتك انت و كل الموضوع ان فيه صفة حلوة نفسها تبقى في جوزها البتحبه زي ما واحد مثلا مراته حلوة و مؤدبة و مثقفة بس مثلا لبسها وحش هيقولها لو لبستي زي فلانة مش هيبقى فيكي غلطة ولو على سبيل المجاملة
    بالنسبة لثالثا
    اي واحد بيجيلوا احباط ممكن تفكيره يخونوا و ياخد قرارات غلط ثم هما ماناموش مع بعض اساسا و ماوصلوش لمرحلة العاشرة زي اى واحد بيضعف بس يلحق نفيه
    بالنسبة لرابعا
    انا معاك انها تروح تضرب بيرة و حشيش حاجة غلط طبعا و ممكن لا تعقل بس ما تقدرش تنكر ان في نماذج فعلا بتعمل كده و موجودة فعلا و ما اكثر النماذج ضعيفة النفوس......بالنسبة لنومهم مع بعض فهو مش مقصود بيه الخيانة لكنها تخيلته حبيبها من تأثير التوهان الهي فيه من اشرب و ده فعلا الحصل لو ركزت في الحتة ديه
    بالنسبة لخامسا
    انا معاك فيه انه over يس هو سببها بفرق التربية علشان يوصلك الفلسفة في الاخر العايز يقولها الهنوصلها في نقطة ثانية بمعنى اخر اضافة من خيال المخرج و هو شئ في السينما يقبل لأن الموضوع في الاخر مش حقيقي و لازم يضيف ليه علشان يسبب لحاجات تانية هتحصل بعد طده علشان الموضوع مايقلس منه
    بانسبة اسادسا
    مش المقصود هنا انه يحب واحدة معلقها او حرامية الموضوع اعمق من كده و انك تدور على الحب على التسامح الاول قبل ما تدور على الكره هو ده الي المخرج رسمه او الفلسفة العايز يقولها مش معنى كده انك تحب واحدة من الشارع الموضوع رمزي حب قبل ما تكره ........سامح قبل ما تعاقب.....ثم مش معنى كدة ان هاني سلامة كويس كفاية العقاب انه هيعيش طول عمره متندم انه اتخلى عنهم في لحظة كات اسبب انهم موتوا بعض
    بالنسب لسابعا
    اعتقد انها الرمزية الاحنا قولنا عليها من شوية المقصود التسامح و ليس انك توافق ان حد ينام مع مراتك..........ثم هي اساسا مش مراته و كان جواز عرفي و كمان سبها
    بالنسبة لثامنا
    الشكلة ان حضرتك واخد الموضوع بواقعية و الموضوع كلة رمزي خارج نطاق الواقعية تماما زي م بيقوله جنونة سينمائية لتوصيل معلومة معينة........زي فيلم ليلة سقوط بغداد الرموز الجنسية مش مقصود بيها الجنس اكثر من انها فكرة و عايز يوصلها بطريقة رمزية.................ثم النهاية و العقاب الجماعي اكدلك ان المخرج مش بيقول ان الناس دي صح......................النهاية هي الفيلم
    و اخيرا
    دي وجهة نظري انا و ممكن تكون غلط بس احنا هنا للمناقشة و بدون زعل و هستنى فيلم تاني نتناقش فيه قريب
    و شكرا

  14. #14
    تاريخ التسجيل
    Mar 2005
    المشاركات
    74
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة roudypasta
    بص يا باشا الاختلاف في الرأي لا يفسد للود قضية و ان همشي معاك واحدة واحدة
    بالنسبة لاولا
    مفيش مشكلة انه يجوزها عرفي ست سنين لانه اساسا مابيحبهاش بياخد منها العايزه و خلاص مش فارقة معاه و هي كمان اكتشفت كده في الاخر لما قالت لهند صبري انه قعد يلعب بجسمها بس ست سنين و هي بتحبه و غلطت خلاص مفيش ادامها غير انها تستنى و لو حتى عشرين سنة.
    بالنسبة لثانيا
    كل واحد فينا في الحلو و الوحش و الحب ان الواحد يستحمل الوحش قبل ما يحب الحلو و هي مش قادرة تشتحمل الوحش بتاع هاني سلامة و قالتله حتى هاني كان ادامي علطول بس انا اخترتك انت و كل الموضوع ان فيه صفة حلوة نفسها تبقى في جوزها البتحبه زي ما واحد مثلا مراته حلوة و مؤدبة و مثقفة بس مثلا لبسها وحش هيقولها لو لبستي زي فلانة مش هيبقى فيكي غلطة ولو على سبيل المجاملة
    بالنسبة لثالثا
    اي واحد بيجيلوا احباط ممكن تفكيره يخونوا و ياخد قرارات غلط ثم هما ماناموش مع بعض اساسا و ماوصلوش لمرحلة العاشرة زي اى واحد بيضعف بس يلحق نفيه
    بالنسبة لرابعا
    انا معاك انها تروح تضرب بيرة و حشيش حاجة غلط طبعا و ممكن لا تعقل بس ما تقدرش تنكر ان في نماذج فعلا بتعمل كده و موجودة فعلا و ما اكثر النماذج ضعيفة النفوس......بالنسبة لنومهم مع بعض فهو مش مقصود بيه الخيانة لكنها تخيلته حبيبها من تأثير التوهان الهي فيه من اشرب و ده فعلا الحصل لو ركزت في الحتة ديه
    بالنسبة لخامسا
    انا معاك فيه انه over يس هو سببها بفرق التربية علشان يوصلك الفلسفة في الاخر العايز يقولها الهنوصلها في نقطة ثانية بمعنى اخر اضافة من خيال المخرج و هو شئ في السينما يقبل لأن الموضوع في الاخر مش حقيقي و لازم يضيف ليه علشان يسبب لحاجات تانية هتحصل بعد طده علشان الموضوع مايقلس منه
    بانسبة اسادسا
    مش المقصود هنا انه يحب واحدة معلقها او حرامية الموضوع اعمق من كده و انك تدور على الحب على التسامح الاول قبل ما تدور على الكره هو ده الي المخرج رسمه او الفلسفة العايز يقولها مش معنى كده انك تحب واحدة من الشارع الموضوع رمزي حب قبل ما تكره ........سامح قبل ما تعاقب.....ثم مش معنى كدة ان هاني سلامة كويس كفاية العقاب انه هيعيش طول عمره متندم انه اتخلى عنهم في لحظة كات اسبب انهم موتوا بعض
    بالنسب لسابعا
    اعتقد انها الرمزية الاحنا قولنا عليها من شوية المقصود التسامح و ليس انك توافق ان حد ينام مع مراتك..........ثم هي اساسا مش مراته و كان جواز عرفي و كمان سبها
    بالنسبة لثامنا
    الشكلة ان حضرتك واخد الموضوع بواقعية و الموضوع كلة رمزي خارج نطاق الواقعية تماما زي م بيقوله جنونة سينمائية لتوصيل معلومة معينة........زي فيلم ليلة سقوط بغداد الرموز الجنسية مش مقصود بيها الجنس اكثر من انها فكرة و عايز يوصلها بطريقة رمزية.................ثم النهاية و العقاب الجماعي اكدلك ان المخرج مش بيقول ان الناس دي صح......................النهاية هي الفيلم
    و اخيرا
    دي وجهة نظري انا و ممكن تكون غلط بس احنا هنا للمناقشة و بدون زعل و هستنى فيلم تاني نتناقش فيه قريب
    و شكرا
    اشطه عليك يا رودى شكلك دخلت الفيلم يا مان ابقى اكتب انطباعك عنه ويا ريت تشوف برده ردى على مودى نفس ردودنا قريبه من بعض كمان انا كتبت تحليل فيلم ظرف طارق ابقى ادخل ورد عليا 9هناك برده وانتا يامودى مستنى ردك يا مان

  15. #15
    تاريخ التسجيل
    Apr 2005
    المشاركات
    319
    ياجماعه رؤيه اى مخرج فى الدنيا لازم يبقى لها حدود والا كل واحد يعمل اى حاجه وبعدين يدافع عنها ويقول دى رؤيتى واحب اقول للاخ midoo122 على فكره انا ماشفتش فيلم تانى ولا حاجه زى ما انت بتقول لكن الغريب ان انت شايف كلامى غلط عشان ايه؟؟؟ عشان انا قلت ان شريف منير كان عارف ان مراته معجبه بصاحبه وكان ساكت وانت قلت لا هو كان شاكك بس وعشان كده كان سايب علاقته بزميله زى ما هى ( ياجماعه حد يرد على فى واحد عاقل يبقى شاكك فى مراته وسايبها تتعامل يوميا مع اللى شاكك فيه) طبعا واضح انك شايف الفيلم بمنظور تانى خالص فمثلا انت زعلت من كلامى لما قلت ان هانى سلامه علق واحده من على الشط ونام معاها فى البيت وطبعا اللى زعلك فى كلامى الغلط انهم كانوا فى فندق مش فى شقته (يا سيدى حقك على انا اسف) طبعا انا دلوقتى قدرت افهم رأيك فى منه شلبى لما شربت حشيش وكأن ده رد فعل طبيعى جدا جدا لبنت سابها حبيبها (اسف كمان مره) وبعدين انت عندك حق هى يعنى هند صبرى لما بعدت عن حبيبها اسبوعين بس وجابت واحد معاها شقتها وباسوا بعض كام بوسه على كام حضن (حبيبها هو اللى غلطان .... ازاى يسيبها اسبوعين بحالهم ) اكيد ده برضه رد فعل طبيعى جدا جدا لبنت فى موقفها ده
    وبالنسبه للاخ roudypasta
    انا شاكر ليك جدا نقدك للفيلم واهتمامك بتوضيح وجهه نظرك واحب اقولك ان مش كل مخرج يعمل اى حاجه ضد المنطق الطبيعى للانسان ويدافع عن ده بحجه ان دى وجهه نظر لعلمك انا بأقدر جدا الرمز اللى ممكن المخرج يستخدمه للتعبير عن رأى معين(مثلا فيلم شىء من الخوف بيعبر عن ظلم الحاكم المستبد والمخرج هنا استخدم القريه كمثال للبلد المقهوره) لكنى برضه ضد التجاوز وخصوصا فيما يتعلق بالاساسيات اللى بيتبنى عليها المجتمع لأن ده بيفتح مجال خطر يعنى ايه رأيك لما بنت صغيره تشوف منه شلبى وهى بتحشش عشان حبيبها سابها؟؟؟؟؟ مش معايا انها ممكن تقلدها وبعدين ايه الرمز فى ده ؟؟؟؟ المخرج كان يقدر يعمل حاجات تانيه كتير بس تحترم عاداتنا على الاقل

ضوابط المشاركة

  • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
  • لا تستطيع الرد على المواضيع
  • لا تستطيع إرفاق ملفات
  • لا تستطيع تعديل مشاركاتك