موقع الدي في دي العربي

الموقع الأكثر تطوراً في مجال الترفيه والتسلية وهو أحد مواقع شبكة منتديات مكتوب، تابع أحدث أخبار الأدب والفن الأفلام والمسلسلات، الرياضة، البرامج والألعاب، الفضائيات والاتصالات، العلوم واللغات، شاركنا آرائك مع محبي الفن والثقافة ، انضم الآن



+ الرد على الموضوع
النتائج 1 إلى 7 من 7
Like Tree0Likes

الموضوع: سؤال مهم عن حقن السيدوتستون

  1. #1
    تاريخ التسجيل
    Aug 2008
    المشاركات
    331

    سؤال مهم عن حقن السيدوتستون

    السلام عليكم اخوانى


    منذ فترة كنت اشعر ان عندى نقص فى هرمون التستسترون

    https://dvd4arab.maktoob.com/f1006/2856028.html

    وبالفعل قمت بعمل تحليل وطلعت النتيجة كما بالصوره




    فذهبت الى دكتور غدد صماء فكشف عليا بالسماعة وسألنى بعض الاسئلة وجاوبتو

    وقال لى انتا سليم معندكش حاجة وكتبلى برشام اخدو اسمو



    فقمت بسؤال اكثر من شخص وقالو لى لا ننصحك بأخذ هذا البرشام

    فذهبت الى دكتور ذكورة

    فكشف على الجهاز التناسلى والخصيتين

    وسألنى على الانتصاب والحالة الجنسية فأجبته انه لا يوجد مشاكل والحمد لله

    فطلب منى اخذ 5 حقن سيدوتستون 100 كل اسبوع مره

    وكتب لى ايضا هذا البرشام مرتين بعد الغداء والعشاء




    فقمت ببحث عن النت وفى المنتدى فوجدت بعض الاشخاص تقول ان هذه الحقن تسبب اضرار بالجسم

    فسؤالى هو

    هل فعلاً تسبب مشاكل فى الجسم والجهاز التناسلى مستقبلا ام لا ؟

    وهل بعد فترة العلاج اذا ارتفع التستسترون الى نسبته الطبيعية

    هل سيظل على هذه النسبة مدى الحياه ؟ ام يجب ان اتعاطى الحقن دائماً حتى لاينخفض مره اخرى ؟




    وشكراااااااااااااا

  2. #2
    الصورة الرمزية SpartaN300
    تاريخ التسجيل
    Jun 2009
    المشاركات
    836
    التزم بكلام الدكتور ,, هو اعلم

    و هنا الاعضاء مش دكاترة ,, و الحقن دي في الاصل عبارة عن علاج ملناش دعوة بالاستخدامات التانية ,, خصوصا انك هتاخدها تحت اشراف طبي و هيبقي في متابعة

    كمل معاه و ان شاء الله خير







    Pray that your
    Loneliness may spur
    You into finding
    , Something to Live for
    . Great enough to Die for



    ( عندي اصابة ... أرجو الدعاء )

  3. #3
    الصورة الرمزية spearhead
    تاريخ التسجيل
    Aug 2006
    المشاركات
    2,783
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة superman2001 مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم اخوانى


    منذ فترة كنت اشعر ان عندى نقص فى هرمون التستسترون

    https://dvd4arab.maktoob.com/showthread.php?t=2856028

    وبالفعل قمت بعمل تحليل وطلعت النتيجة كما بالصوره




    فذهبت الى دكتور غدد صماء فكشف عليا بالسماعة وسألنى بعض الاسئلة وجاوبتو

    وقال لى انتا سليم معندكش حاجة وكتبلى برشام اخدو اسمو



    فقمت بسؤال اكثر من شخص وقالو لى لا ننصحك بأخذ هذا البرشام

    فذهبت الى دكتور ذكورة

    فكشف على الجهاز التناسلى والخصيتين

    وسألنى على الانتصاب والحالة الجنسية فأجبته انه لا يوجد مشاكل والحمد لله

    فطلب منى اخذ 5 حقن سيدوتستون 100 كل اسبوع مره

    وكتب لى ايضا هذا البرشام مرتين بعد الغداء والعشاء




    فقمت ببحث عن النت وفى المنتدى فوجدت بعض الاشخاص تقول ان هذه الحقن تسبب اضرار بالجسم

    فسؤالى هو

    هل فعلاً تسبب مشاكل فى الجسم والجهاز التناسلى مستقبلا ام لا ؟

    وهل بعد فترة العلاج اذا ارتفع التستسترون الى نسبته الطبيعية

    هل سيظل على هذه النسبة مدى الحياه ؟ ام يجب ان اتعاطى الحقن دائماً حتى لاينخفض مره اخرى ؟




    وشكراااااااااااااا
    اكبر غلط انت ارتكبتوا
    انك سبت الدكتور الى بيعالجك وجيت لينا هنا
    يا باشا احنا هنا منتدى كمال اجسام
    يعنى الناس لما هتطلب منك تاخد منشط او هرمون هيبقى بهدف الزيادة العضلية

    لكن الدكتور هو الى فى ايدوا التحليل
    وهو الى كشف
    واكيد هو الى هيقدر يحدد
    لازم تتابع معاة للنهاية
    اكيد بعد الكشف فى استشارة وهكذا
    وهتابع معاة لغاية لما ان شاء الله تخف

    دا اسموا دكتور قعد 7 سنين فى كلية طب طلعان عين اهلوا
    لو مش عاجبك الدكتور او مش مقتنع بكلاموا تقر تغير الدكتور لواحد احسن
    لكن مش تسيبك من الكلام الى قالوا وتيجى منتدى كمال اجسام علشان يقلولك الفايدة
    طيب افرض قولنا ليك اعمل فترة pct وخد كذا وكذا وكذا
    وهو عامل حسابوا انوا بعد ما تاخد الحقن ديت هيشوف حاجة معينه وعلى اساسها هيكتبلك ادوية تانية والى انت اخدتوا من هنا بوظ الدنيا فى شغل الدكتور
    هيبقى اية الحل ؟؟؟

    انا شايف انك تركز مع الدكتور وتنسى المنتدى هنا ومتاخدش كلام من اى حد الا من الدكتور حاليا
    .:: BACK ::.
    اسف لعدم وجود مكملات لدينا فى الفترة الحالية وعدم ردى على الهاتف لاسباب خاصة :)


  4. #4
    تاريخ التسجيل
    May 2008
    المشاركات
    2,515
    الي في الروشته التانية ده فيتا زنك العلبة فيها 30 حبايه ب 4.75 جنيه فقط لا غير
    اما بالنسبه للدكتورين فكاتبنيلك تستوسترون بس الاولني كاتبلك andriol
    الي هوا المادة الفعالة الي فيه
    testosterone undecanoat والثاني المادة الفعاله او الاستر الانثات
    ومشكلة الاولنلي انه بيتاخد عن طريق الفم فبيكون ليه اثار علي الكبد قويه عن السيدوتستون بمراحل انا رائي تمشي مع الدكتور التاني وده مجرد راي يحتمل الصواب او الخطاء

  5. #5
    تاريخ التسجيل
    Aug 2008
    المشاركات
    331
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hossam_060 مشاهدة المشاركة
    الي في الروشته التانية ده فيتا زنك العلبة فيها 30 حبايه ب 4.75 جنيه فقط لا غير
    اما بالنسبه للدكتورين فكاتبنيلك تستوسترون بس الاولني كاتبلك andriol
    الي هوا المادة الفعالة الي فيه
    testosterone undecanoat والثاني المادة الفعاله او الاستر الانثات
    ومشكلة الاولنلي انه بيتاخد عن طريق الفم فبيكون ليه اثار علي الكبد قويه عن السيدوتستون بمراحل انا رائي تمشي مع الدكتور التاني وده مجرد راي يحتمل الصواب او الخطاء

    شكرا على المعلومات
    بس معلش عندى سؤال عشان اطمن

    هل بعد فترة العلاج اذا ارتفع التستسترون الى نسبته الطبيعية
    هل سيظل على هذه النسبة مدى الحياه ؟ ام يجب ان اتعاطى الحقن دائماً حتى لاينخفض مره اخرى ؟

  6. #6
    الصورة الرمزية ميكوووو
    تاريخ التسجيل
    Aug 2009
    المشاركات
    902
    هو هينخفض بس طالما بتاخده تحت اشراف طبيب مش هينخفض زى ما كان هيبقى فى المعدل الطبيعى بتاعه فمتقلقش وسيبها لله وتابع مع الدكتور

    لا اله الا الله عدد ما كان وعدد ما يكون وعدد الحركات والسكون



    لا اله الا أنت سبحانك انى كنت من الظالمين






  7. #7
    الصورة الرمزية GODA_BASHA
    تاريخ التسجيل
    Oct 2006
    المشاركات
    331
    روح اسأل في منتدي طبي



ضوابط المشاركة

  • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
  • لا تستطيع الرد على المواضيع
  • لا تستطيع إرفاق ملفات
  • لا تستطيع تعديل مشاركاتك